Työhyvinvoinnin kehittäminen kohdeyrityksessä
Kontiainen, Maari (2017)
Kontiainen, Maari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on arkiturvallisuusalan yritys, joka pääasiallisesti myy tuotteitaan ja palveluitaan puhelinmarkkinointina. Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää kyseisen yrityksen työhyvinvoinnin nykytila sekä kehityskohteet. Idea työhön syntyi yrityksen mielenkiinnosta osallistua tulevaisuudessa Great Place to Work – tutkimukseen, jossa tutkitaan ja palkitaan parhaita työpaikkoja. Opinnäytetyön produktina syntyi kehityssuunnitelma, jonka avulla yrityksen työhyvinvointia parannetaan ennen tutkimukseen osallistumista.
Työn tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia sekä sen kehittämistä. Tietoperustassa korostetaan syitä sille, miksi työhyvinvointi ja sen kehittäminen on tärkeää, sekä niitä työhyvinvoinnin teemoja, jotka nousivat esiin yrityksen työhyvinvointia tutkiessa.
Empiirisessä osuudessa kuvataan produktin, eli kehityssuunnitelman vaiheet ja toteutus. Menetelminä työhyvinvoinnin nykytilan selvittämiseen käytin ryhmähaastattelua ja kyselyä. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se koostuu opinnäytetyöraportista ja kehityssuunnitelmasta. Tutkittavat ryhmät olivat kohdeyrityksen asiakaspalvelijat ja toimihenkilöt.
Ryhmähaastattelun ja kyselyn tuloksista selviää, että asiakaspalvelijat ovat tyytymättömiä palkitsemismalliin, viestintään ja työterveyshuoltoon. Toimihenkilöt ovat myöskin huolissaan työpaikan sairauspoissaoloista, sekä ovat tyytymättömiä palkkaan, ja kokevat työn henkisesti kuormittavaksi. Produktissa kyseiset ongelmakohdat on viety yrityksen johdolle tietoon kehityssuunnitelman kera.
Työn tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia sekä sen kehittämistä. Tietoperustassa korostetaan syitä sille, miksi työhyvinvointi ja sen kehittäminen on tärkeää, sekä niitä työhyvinvoinnin teemoja, jotka nousivat esiin yrityksen työhyvinvointia tutkiessa.
Empiirisessä osuudessa kuvataan produktin, eli kehityssuunnitelman vaiheet ja toteutus. Menetelminä työhyvinvoinnin nykytilan selvittämiseen käytin ryhmähaastattelua ja kyselyä. Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, ja se koostuu opinnäytetyöraportista ja kehityssuunnitelmasta. Tutkittavat ryhmät olivat kohdeyrityksen asiakaspalvelijat ja toimihenkilöt.
Ryhmähaastattelun ja kyselyn tuloksista selviää, että asiakaspalvelijat ovat tyytymättömiä palkitsemismalliin, viestintään ja työterveyshuoltoon. Toimihenkilöt ovat myöskin huolissaan työpaikan sairauspoissaoloista, sekä ovat tyytymättömiä palkkaan, ja kokevat työn henkisesti kuormittavaksi. Produktissa kyseiset ongelmakohdat on viety yrityksen johdolle tietoon kehityssuunnitelman kera.