Palotarkastuksen laatu Jokilaaksojen pelastuslaitoksella
Lehtinen, Matti (2017)
Lehtinen, Matti
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104518
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin palotarkastuksen laatua Jokilaaksojen pelastuslaitoksella. Tarkoituksena oli selvittää vaihteleeko palotarkastuksen laatu eri rakennusluokissa ja mitkä tekijät Jokilaaksojen pelastuslaitoksen palotarkastustoiminnassa ovat laadukkaita.
Tämän tutkimuksen tietoperusta oli palvelun laatua käsittelevä teoria. Palvelun laatu voidaan jakaa tekniseen laatuun ja toiminnalliseen laatuun. Tätä jakoa on käytetty tämän tutkimuksen tulosten esittämisessä. Tässä tutkimuksessa palotarkastuksen laatua tutkitaan asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan kokemaan palvelun laatuun vaikuttaa oleellisesti asiakkaan odotukset ja tarpeet. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely-tutkimukseen vastasivat 106 palotarkastuksen asiakasta vuonna 2016. Vastausaineisto analysoitiin tilastollisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittivat että palotarkastuksen tekninen laatu vaihtelee eri rakennusluokissa. Palo-tarkastuksen teknisen laatu koettiin huonoimmaksi teollisuuskohteissa. Muissa rakennusluokissa palo-tarkastuksen tekninen laatu oli kohtuullisen hyvää. Kaikissa rakennusluokissa palotarkastuksen asiakkaat olivat sitä mieltä että palotarkastaja ei tunne kovin hyvin heidän toiminnan erityispiirteitä. Palo-tarkastuksen asiakkaiden mielestä myös palotarkastuksen perusteellisuudessa oli kehitettävää. Palo-tarkastuksen toiminnallinen laatu oli tutkimuksen mukaan hyvää kaikissa rakennusluokissa.
Tutkimustulosten perusteella palotarkastuksen teknistä laatua voitaisiin parantaa palotarkastajien erikoistumisella ja palotarkastusten määrää vähentämällä. Tutkijan mielestä pelastuslaitoksen kannattaa määritellä palotarkastustyölle laadulliset tavoitteet ja seurata niiden toteutumista.
Tämän tutkimuksen tietoperusta oli palvelun laatua käsittelevä teoria. Palvelun laatu voidaan jakaa tekniseen laatuun ja toiminnalliseen laatuun. Tätä jakoa on käytetty tämän tutkimuksen tulosten esittämisessä. Tässä tutkimuksessa palotarkastuksen laatua tutkitaan asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan kokemaan palvelun laatuun vaikuttaa oleellisesti asiakkaan odotukset ja tarpeet. Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Kysely-tutkimukseen vastasivat 106 palotarkastuksen asiakasta vuonna 2016. Vastausaineisto analysoitiin tilastollisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittivat että palotarkastuksen tekninen laatu vaihtelee eri rakennusluokissa. Palo-tarkastuksen teknisen laatu koettiin huonoimmaksi teollisuuskohteissa. Muissa rakennusluokissa palo-tarkastuksen tekninen laatu oli kohtuullisen hyvää. Kaikissa rakennusluokissa palotarkastuksen asiakkaat olivat sitä mieltä että palotarkastaja ei tunne kovin hyvin heidän toiminnan erityispiirteitä. Palo-tarkastuksen asiakkaiden mielestä myös palotarkastuksen perusteellisuudessa oli kehitettävää. Palo-tarkastuksen toiminnallinen laatu oli tutkimuksen mukaan hyvää kaikissa rakennusluokissa.
Tutkimustulosten perusteella palotarkastuksen teknistä laatua voitaisiin parantaa palotarkastajien erikoistumisella ja palotarkastusten määrää vähentämällä. Tutkijan mielestä pelastuslaitoksen kannattaa määritellä palotarkastustyölle laadulliset tavoitteet ja seurata niiden toteutumista.