Toimintaohjeet terveydenhuollon tietojärjestelmän pilotointiin
Rintala, Santeri (2017)
Rintala, Santeri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104511
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee terveydenhuollon tietojärjestelmän pilotointia asiakasympäristössä. Toimeksiantaja halusi kehittää prosessia uusien tietojärjestelmäosioiden asiakaspilotoinnissa. Toimeksiantaja koki, ettei saa haluttua tulosta irti pilotointiprojekteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä toimeksiantajayrityksen pilotointiprosessiin ja tehdä tämän pohjalta ohjeet, joiden avulla voidaan saada parempia tuloksia pilotointiprojekteista. Pilotointiohjeita voivat hyödyntää kaikki pilotointiprojektiin osallistuvat tahot, mutta erityisesti pilotointiprojektista vastaava projektipäällikkö.
Pilotoitavana tuotteena toimi osastohoidon mobiilisovellus. Ohjeiden laatija seurasi tuotteen pilotointia kahdessa eri terveydenhuollon organisaatiossa. Seuraamisen lisäksi hän oli mukana havainnoimassa tuotteen toimivuutta asiakkaalla, sekä pääsin mukaan suorittamaan käytettävyys testausta. Näiden pohjalta tuotetta kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi ja paremmin käytännön työtä tukeviksi. Ohjeiden laatimista varten haastattelut pilotointiprojektin toimivuudesta ja pilotoitavan tuotteen kehityksestä suoritettiin sekä asiakkaiden, että tuotteen toimittajan kanssa.
Tuloksena saatiin toimeksiantajalle ohjeet paremman pilotoinnin suorittamiseen. Ohjeissa kerrotaan kuinka välttää projekteissa koetut ongelmat, sekä kuinka saada parempia tuloksia pilotoinnista. Ohjeet tehtiin mahdollisimman helppolukuisiksi, sekä helposti käytettäviksi tekemällä niihin valmiita taulukoita sekä lomakkeita.
Pilotoitavana tuotteena toimi osastohoidon mobiilisovellus. Ohjeiden laatija seurasi tuotteen pilotointia kahdessa eri terveydenhuollon organisaatiossa. Seuraamisen lisäksi hän oli mukana havainnoimassa tuotteen toimivuutta asiakkaalla, sekä pääsin mukaan suorittamaan käytettävyys testausta. Näiden pohjalta tuotetta kehitettiin asiakaslähtöisemmäksi ja paremmin käytännön työtä tukeviksi. Ohjeiden laatimista varten haastattelut pilotointiprojektin toimivuudesta ja pilotoitavan tuotteen kehityksestä suoritettiin sekä asiakkaiden, että tuotteen toimittajan kanssa.
Tuloksena saatiin toimeksiantajalle ohjeet paremman pilotoinnin suorittamiseen. Ohjeissa kerrotaan kuinka välttää projekteissa koetut ongelmat, sekä kuinka saada parempia tuloksia pilotoinnista. Ohjeet tehtiin mahdollisimman helppolukuisiksi, sekä helposti käytettäviksi tekemällä niihin valmiita taulukoita sekä lomakkeita.