Muuttovalmis-konseptin mallinnus Kuusamo Hirsitalot Oy:lle : Lähtökohdat sekä työmaatoiminnan suunnittelu
Lahtela, Mikko (2017)
Lahtela, Mikko
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia muuttovalmis-konseptin luomisen lähtökohtia Kuusamo Hirsitalot Oy:lle ja selvittää muuttovalmis-talokaupassa käytettäviä toimintamalleja sekä muuttovalmis-talopakettien toimitussisältöjen laajuutta. Muuttovalmis-konseptin luomiselle lähtökohdat antavat yrityksen nykyinen toiminta sekä konseptoitavan tuotteen markkinatilanne ja ennusteet. Kyseisten lähtötietojen pohjalta tuli miettiä, mitkä ratkaisut ovat kannattavimpia juuri Kuusamo Hirsitalot Oy:lle.
Opinnäytetyössä piti selvittää ensimmäiseksi muuttovalmis-konseptin luomiseen tarvittavat lähtökohdat eli yrityksen nykyinen toiminta sekä konseptoitavan tuotteen markkinatilanne. Lähtökohdat oli selvitettävä tutustumalla yrityksen nykyiseen toimintaan toimitusjohtajan haastattelun sekä yrityksen Internet-sivujen avulla. Markkinakatsaus hirsitalojen ja muuttovalmiiden-talopakettien kysyntään tapahtui erilaisten markkinatutkimusten sekä julkaisujen ja artikkelien avulla. Lähtökohtien selvittyä pyrittiin selvittämään muiden toimijoiden toimintamallit yritysten Internet-sivujen, erilaisten tutkimusten, julkaisujen avulla sekä oman tietopohjan perusteella. Muuttovalmis-konseptin mahdollisten toimintamallien selvittyä tuli miettiä, mitkä niistä palvelisivat parhaiten juuri Kuusamo Hirsitalot Oy:n toimintaa.
Työssä selviää, että senhetkisten markkinatilanteiden sekä ennusteiden perusteella, muuttovalmis-konseptille löytyy kysyntää tilaajien keskuudessa. Muuttovalmis-konseptin luomisessa ei ole ainoastaan yhtä mahdollista toimintamallia, vaan konseptin toiminta tulee testattua lopullisesti vasta, kun tuote tuodaan markkinoille. Fiksuinta ja riskittömintä konseptin luomisessa on hyödyntää muiden toimijoiden jo toimivia konsepteja sekä miettiä niihin mahdollisia kehitysideoita. Konseptin kehittäminen jatkuu myös tuotteen markkinoille tuonnin jälkeen. Tuotteen markkinoille tuomisen jälkeen mahdolliset ongelmakohdat korjataan, jotta toiminnasta saadaan kannattavaa.
Opinnäytetyössä piti selvittää ensimmäiseksi muuttovalmis-konseptin luomiseen tarvittavat lähtökohdat eli yrityksen nykyinen toiminta sekä konseptoitavan tuotteen markkinatilanne. Lähtökohdat oli selvitettävä tutustumalla yrityksen nykyiseen toimintaan toimitusjohtajan haastattelun sekä yrityksen Internet-sivujen avulla. Markkinakatsaus hirsitalojen ja muuttovalmiiden-talopakettien kysyntään tapahtui erilaisten markkinatutkimusten sekä julkaisujen ja artikkelien avulla. Lähtökohtien selvittyä pyrittiin selvittämään muiden toimijoiden toimintamallit yritysten Internet-sivujen, erilaisten tutkimusten, julkaisujen avulla sekä oman tietopohjan perusteella. Muuttovalmis-konseptin mahdollisten toimintamallien selvittyä tuli miettiä, mitkä niistä palvelisivat parhaiten juuri Kuusamo Hirsitalot Oy:n toimintaa.
Työssä selviää, että senhetkisten markkinatilanteiden sekä ennusteiden perusteella, muuttovalmis-konseptille löytyy kysyntää tilaajien keskuudessa. Muuttovalmis-konseptin luomisessa ei ole ainoastaan yhtä mahdollista toimintamallia, vaan konseptin toiminta tulee testattua lopullisesti vasta, kun tuote tuodaan markkinoille. Fiksuinta ja riskittömintä konseptin luomisessa on hyödyntää muiden toimijoiden jo toimivia konsepteja sekä miettiä niihin mahdollisia kehitysideoita. Konseptin kehittäminen jatkuu myös tuotteen markkinoille tuonnin jälkeen. Tuotteen markkinoille tuomisen jälkeen mahdolliset ongelmakohdat korjataan, jotta toiminnasta saadaan kannattavaa.