Hoiva-asumisen asiakasmaksujen päätösprosessin kehittäminen ja johtaminen
Wahlman, Minna (2017)
Wahlman, Minna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704094475
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kohdeorganisaation Kotkan kaupungin hoiva-asumisen nykyistä asiakasmaksujen päätösprosessia ja sen kehittämistä. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat neljä asiakasmaksujen päätöksistä vastaavaa työntekijää. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osaamisen johtaminen vaikuttaa asiakasmaksujen päätösprosessiin.
Tässä kehittämistutkimuksessa käytettiin tutkimusotteena monimenetelmällisyyttä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmien yhdistelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin tekemällä otantatutkimus tehdyistä asiakasmaksujen päätöksistä. Tämän jälkeen päätöksentekijöille lähetettiin sähköpostitse viisi avointa kysymystä asiakasmaksujen päätösprosessin kehittämisestä. Vastausten pohjalta tehtiin tunnin kestävä avoin teemahaastattelu jokaiselle neljälle päätöksentekijälle.
Tutkimuksessa selvitettiin, millainen on nykyinen hoiva-asumisen asiakasmaksujen päätösprosessimalli ja miten tätä tulisi kehittää. Tutkimuksen mukaan kehittämistä ja muutosta vaativia asioita olivat hoiva-asumisen asiakasmaksujen päätösasiakirjapohjan ja päätöksentekoperusteiden yhtenäistäminen. Asiakasmaksujen päätökseen vaikuttavien tietojen saaminen tulee selkiyttää. Asiakasmaksujen päätösten tekijät kokivat, että esimiehellä ei ole riittävää sosiaalialan substanssiosaamista asiakasmaksujen päätösprosessissa.
Sote-uudistuksessa tulee keskittyä sosiaalihuollon asiakasmaksujen päätösprosessin kehittämisessä siihen, miten käytössä olevat ohjelmistot soveltuvat digitalisaation tuomiin uusiin vaatimuksiin. Nykyinen tietojärjestelmä ei sellaisenaan tue asiakasmaksujen päätösten tekemistä. Muutokset tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta samalla myös suuria haasteita.
Tässä kehittämistutkimuksessa käytettiin tutkimusotteena monimenetelmällisyyttä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmien yhdistelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin tekemällä otantatutkimus tehdyistä asiakasmaksujen päätöksistä. Tämän jälkeen päätöksentekijöille lähetettiin sähköpostitse viisi avointa kysymystä asiakasmaksujen päätösprosessin kehittämisestä. Vastausten pohjalta tehtiin tunnin kestävä avoin teemahaastattelu jokaiselle neljälle päätöksentekijälle.
Tutkimuksessa selvitettiin, millainen on nykyinen hoiva-asumisen asiakasmaksujen päätösprosessimalli ja miten tätä tulisi kehittää. Tutkimuksen mukaan kehittämistä ja muutosta vaativia asioita olivat hoiva-asumisen asiakasmaksujen päätösasiakirjapohjan ja päätöksentekoperusteiden yhtenäistäminen. Asiakasmaksujen päätökseen vaikuttavien tietojen saaminen tulee selkiyttää. Asiakasmaksujen päätösten tekijät kokivat, että esimiehellä ei ole riittävää sosiaalialan substanssiosaamista asiakasmaksujen päätösprosessissa.
Sote-uudistuksessa tulee keskittyä sosiaalihuollon asiakasmaksujen päätösprosessin kehittämisessä siihen, miten käytössä olevat ohjelmistot soveltuvat digitalisaation tuomiin uusiin vaatimuksiin. Nykyinen tietojärjestelmä ei sellaisenaan tue asiakasmaksujen päätösten tekemistä. Muutokset tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta samalla myös suuria haasteita.