Uuden työntekijän perehdyttäminen : Kultajousi Oy
Vikman, Sari (2017)
Vikman, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704084455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704084455
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Kultajousi Oy:lle uuden työntekijän perehdyttämisopas. Aihe opinnäytetyöhön löytyi, kun kirjoittaja vielä työskenteli Kultajousella ja otti puuttuvan opinnäytetyön aiheen puheeksi aluepäällikkö Mirva Kurjen kanssa. Nopeasti kävi ilmi, että Kultajousella ei ole ajan tasalla olevaa perehdyttämisopasta ja tarve sellaiselle olisi suuri.
Henkilöstöasiat kiinnostivat opinnäytetyön kirjoittajaa ja aihe herätti mielenkiinnon heti. Oppaan tekemisessä pystyttiin hyödyntämään kirjoittajan usean vuoden työkokemusta Kultajousella.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisia asioita perehdyttämisessä pitäisi huomioida, mitä vaatimuksia lainsäädäntö asettaa perehdyttämiselle, millaiset henkilöt perehdyttämiseen vaikuttavat ja miten perehdyttäminen käytännössä etenee. Opinnäytetyössä tutkittiin myös hyvän myyjän ja myyntityön ominaisuuksia. Lisäksi pohdittiin, voitaisiinko myyntityö mahdollisesti huomioida jo perehdyttämisvaiheessa.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Tampereen alueen Kultajousi-myymälöiden myymäläpäälliköitä ja selvitettiin heidän ajatuksia perehdyttämisestä ja työntekijän ominaisuuksista, jotta oppaasta saataisiin mahdollisimman hyvin heitäkin palveleva tuotos.
Perehdyttämisopas sisältää paljon luottamuksellista tietoa ja siksi se jouduttiin pitämään erillisenä tuotoksena, joka luovutettiin vain Kultajousi Oy:lle. Opinnäytetyössä on käyty kuitenkin läpi perehdyttämisoppaan rakenne pääpiirteittäin.
Henkilöstöasiat kiinnostivat opinnäytetyön kirjoittajaa ja aihe herätti mielenkiinnon heti. Oppaan tekemisessä pystyttiin hyödyntämään kirjoittajan usean vuoden työkokemusta Kultajousella.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisia asioita perehdyttämisessä pitäisi huomioida, mitä vaatimuksia lainsäädäntö asettaa perehdyttämiselle, millaiset henkilöt perehdyttämiseen vaikuttavat ja miten perehdyttäminen käytännössä etenee. Opinnäytetyössä tutkittiin myös hyvän myyjän ja myyntityön ominaisuuksia. Lisäksi pohdittiin, voitaisiinko myyntityö mahdollisesti huomioida jo perehdyttämisvaiheessa.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Tampereen alueen Kultajousi-myymälöiden myymäläpäälliköitä ja selvitettiin heidän ajatuksia perehdyttämisestä ja työntekijän ominaisuuksista, jotta oppaasta saataisiin mahdollisimman hyvin heitäkin palveleva tuotos.
Perehdyttämisopas sisältää paljon luottamuksellista tietoa ja siksi se jouduttiin pitämään erillisenä tuotoksena, joka luovutettiin vain Kultajousi Oy:lle. Opinnäytetyössä on käyty kuitenkin läpi perehdyttämisoppaan rakenne pääpiirteittäin.