Web-sovelluksen kehittäminen palvelumuotoilun avulla : Case: SuperApp Oy
Tuomaala, Jimi (2017)
Tuomaala, Jimi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074427
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee FlightControl-web-sovelluksen kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Työn taustavoimina toimivat asiakas- ja käyttäjälähtöinen ajattelutapa, jotka mahdollistavat FlightControlin ketterän kehittämissyklin ja nopeiden tuloksien saamisen. Flightcontrol ei toimi omillaan, vaan yhdessä Trello-projektinhallintajärjestelmän kautta.
Työn tavoitteena oli osallistaa sidosryhmät käyttämään FlightControlia, pohtimaan sovelluksen ydinlupausta, kuinka sovellus luo käyttäjille lisäarvoa ja mitä kehitysprosessissa tulee ottaa huomioon, jotta käyttäjän tarpeet huomiodaan. Tähän tutkimusongelmaan oli pyrkimyksenä löytää vastaus, ei ainoastaan tietoperustaa hyödyntämällä, vaan myös osallistamisen menetelmillä.
Työssä osallistettiin useita FlightControlin sidosryhmiä, toimeksiantajayritys ja kahta erilaista käyttäjäryhmää mukaan palvelumuotoiluprosessiin, jolloin kehitettävää sovellusta muovattiin asiakkaille sopivammaksi. Prosessin aikana hyödynnettiin yhteissuunnittelun mallia, joka mahdollisti joustavat osallistamismenetelmät.
Tietoperusta koostuu palvelumuotoilun teoriasta ja asiakasymmärryksestä, jonka alakappaleisiin lukeutuvat asiakas- ja käyttäjälähtöinen ajattelutapa, ydinlupaus ja lisäarvon luominen. Empiriaosuudessa tarkastellaan opiskelijatyöpajan järjestämistä ja myöhemmin IT-asiantuntijan testaamisprojektia. Tämän jälkeen seuraavat osallistamisprojektin tulokset.
Tutkimustuloksina syntyivät alaisten ja johdon näkökulmat, jotka opinnäytetyön valmistuttua voidaan huomioida FlightControlin kehityskaaressa. Sekä työpajan että IT-asiantuntijan testauksen aikana syntyi monia käyttökelpoisia ideoita, ja monia jatkokehitysaiheita.
Työn tavoitteena oli osallistaa sidosryhmät käyttämään FlightControlia, pohtimaan sovelluksen ydinlupausta, kuinka sovellus luo käyttäjille lisäarvoa ja mitä kehitysprosessissa tulee ottaa huomioon, jotta käyttäjän tarpeet huomiodaan. Tähän tutkimusongelmaan oli pyrkimyksenä löytää vastaus, ei ainoastaan tietoperustaa hyödyntämällä, vaan myös osallistamisen menetelmillä.
Työssä osallistettiin useita FlightControlin sidosryhmiä, toimeksiantajayritys ja kahta erilaista käyttäjäryhmää mukaan palvelumuotoiluprosessiin, jolloin kehitettävää sovellusta muovattiin asiakkaille sopivammaksi. Prosessin aikana hyödynnettiin yhteissuunnittelun mallia, joka mahdollisti joustavat osallistamismenetelmät.
Tietoperusta koostuu palvelumuotoilun teoriasta ja asiakasymmärryksestä, jonka alakappaleisiin lukeutuvat asiakas- ja käyttäjälähtöinen ajattelutapa, ydinlupaus ja lisäarvon luominen. Empiriaosuudessa tarkastellaan opiskelijatyöpajan järjestämistä ja myöhemmin IT-asiantuntijan testaamisprojektia. Tämän jälkeen seuraavat osallistamisprojektin tulokset.
Tutkimustuloksina syntyivät alaisten ja johdon näkökulmat, jotka opinnäytetyön valmistuttua voidaan huomioida FlightControlin kehityskaaressa. Sekä työpajan että IT-asiantuntijan testauksen aikana syntyi monia käyttökelpoisia ideoita, ja monia jatkokehitysaiheita.