Asiakastyytyväisyys Grankulla IFK:n miesten edustus-joukkueen jalkapallo-otteluissa 2016
Nordman, Kim (2017)
Nordman, Kim
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074421
Tiivistelmä
Tässä työssä on tutkittu Grankulla IFK:n miesten edustusjoukkueen jalkapallo-otteluiden asiakastyytyväisyyttä kaudella 2016. Grankulla IFK:n pelasi kaudella 2016 miesten Ykkösessä, eli Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla.
Aihe valikoitui sen perusteella, että kirjoittaja on seuran kannattaja ja seura edustaa merkittävää roolia kirjoittajan elämässä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Grankulla IFK representationsfotboll rf, joka on seuran miesten edustusjalkapalloa hallinnoiva itsenäinen rekisteröity yhdistys.
Itse tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka luotiin Webropol-järjestelmään, mutta tulostettiin myös paperiseen kyselylomakemuotoon. Vastauksia kerättiin Grankulla IFK:n kauden viimeisessä kotiottelussa vuonna 2016 FC Jazzia vastaan Kauniaisten keskuskentällä, sekä elektronisesti Webropol-järjestelmään jakamalla linkkiä seurasta kiinnostuneille ihmisille.
Opinnäytetyön aluksi paneudutaan yleisellä tasolla jalkapalloon Suomessa ja eritoten pääkaupunkiseudulla, sekä yksityiskohtaisemmin Grankulla IFK:n edustusjalkapallon historiaan. Apuna tässä on käytetty Grankulla IFK:n nettisivujen historiikkiosiota, joka selventää likimain koko seuran edustusjalkapallon historian alkuaikoihin asti.
Teoriaosuudessa selvennetään asiakastyytyväisyyttä ilmiönä yleisesti, sekä asiakastyytyväisyyttä urheilutapahtumissa spesifisemmin. Apuna on käytetty japanilaisamerikkalaista yliopistotutkimusta, jossa on tutkittu asiakastyytyväisyyttä japanilaisessa ammattilaisbaseballissa sekä yhdysvaltalaisessa yliopistoamerikkalaisessa jalkapallossa. Molemmat ovat suunnillaan suosittuja yleisötapahtumia. Lisäksi opinnäytetyössä selvennetään Suomen suosituimpia yleisölajeja valtakunnallisesti, jossa apuna on käytetty Sponsor Insight –yrityksen vuosittaista tutkimusta aiheeseen liittyen.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että otteluissa käyvät ihmiset ovat suurilta osin tyytyväisiä ottelukokemukseensa, mutta parannettavaakin löytyy. Eniten kritiikkiä sai seuran markkinoinnin näkyvyys Kauniaisissa, jossa oli vastaajien mielestä selkeätä parantamisen varaa. Yleisesti ottaen ottelutapahtumat Kauniaisissa saavat kuitenkin kiitosta, ja vastaajista kaikki paitsi yksi suosittelisi Grankulla IFK:n jalkapallo-otteluita muille.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää seuran ottelutapahtumien parantamiseen, jotta yleisömäärät kasvaisivat ja katsojat viihtyisivät otteluissa entistä paremmin.
Aihe valikoitui sen perusteella, että kirjoittaja on seuran kannattaja ja seura edustaa merkittävää roolia kirjoittajan elämässä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Grankulla IFK representationsfotboll rf, joka on seuran miesten edustusjalkapalloa hallinnoiva itsenäinen rekisteröity yhdistys.
Itse tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka luotiin Webropol-järjestelmään, mutta tulostettiin myös paperiseen kyselylomakemuotoon. Vastauksia kerättiin Grankulla IFK:n kauden viimeisessä kotiottelussa vuonna 2016 FC Jazzia vastaan Kauniaisten keskuskentällä, sekä elektronisesti Webropol-järjestelmään jakamalla linkkiä seurasta kiinnostuneille ihmisille.
Opinnäytetyön aluksi paneudutaan yleisellä tasolla jalkapalloon Suomessa ja eritoten pääkaupunkiseudulla, sekä yksityiskohtaisemmin Grankulla IFK:n edustusjalkapallon historiaan. Apuna tässä on käytetty Grankulla IFK:n nettisivujen historiikkiosiota, joka selventää likimain koko seuran edustusjalkapallon historian alkuaikoihin asti.
Teoriaosuudessa selvennetään asiakastyytyväisyyttä ilmiönä yleisesti, sekä asiakastyytyväisyyttä urheilutapahtumissa spesifisemmin. Apuna on käytetty japanilaisamerikkalaista yliopistotutkimusta, jossa on tutkittu asiakastyytyväisyyttä japanilaisessa ammattilaisbaseballissa sekä yhdysvaltalaisessa yliopistoamerikkalaisessa jalkapallossa. Molemmat ovat suunnillaan suosittuja yleisötapahtumia. Lisäksi opinnäytetyössä selvennetään Suomen suosituimpia yleisölajeja valtakunnallisesti, jossa apuna on käytetty Sponsor Insight –yrityksen vuosittaista tutkimusta aiheeseen liittyen.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että otteluissa käyvät ihmiset ovat suurilta osin tyytyväisiä ottelukokemukseensa, mutta parannettavaakin löytyy. Eniten kritiikkiä sai seuran markkinoinnin näkyvyys Kauniaisissa, jossa oli vastaajien mielestä selkeätä parantamisen varaa. Yleisesti ottaen ottelutapahtumat Kauniaisissa saavat kuitenkin kiitosta, ja vastaajista kaikki paitsi yksi suosittelisi Grankulla IFK:n jalkapallo-otteluita muille.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää seuran ottelutapahtumien parantamiseen, jotta yleisömäärät kasvaisivat ja katsojat viihtyisivät otteluissa entistä paremmin.