Väyläopiskelijoiden ohjaus ammattikorkeakoulussa
Heikkilä, Susanne (2017)
Heikkilä, Susanne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, palveliko toteutunut ohjaus väyläopiskelijoita. Tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia väyläopintojen ohjauksesta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu Suomen koulutusjärjestelmästä, ohjauksesta käsitteenä ja ohjauksesta ammattikorkeakoulussa. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esiin myös ohjaajan tehtävät. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelun kohderyhmänä olivat väyläopiskelijat. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan väyläopiskelijat kokivat saaneensa ohjausta riittävästi. Tiedottaminen oli onnistunutta, apua sai tarvittaessa ja ohjaus verkossa toteutui onnistuneesti. Tukea opintoihin sai paitsi koululta, myös kurssikavereilta ja perheeltä. Arviointiin ja palautteen antamiseen tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Opiskelijat kokivat, ettei saatu palaute aina kehittänyt heitä tai ollut heille hyödyksi. Kehittämiskohteeksi opiskelijat esittävät, että ohjaus voisi painottua enemmän tehtäviin. Opiskelijat toivoivat enemmän ohjausta opintojen loppuvaiheeseen.
Saatuja tuloksia voi hyödyntää jatkossa väyläopintojen ohjauksessa. Jatkossa ohjaustapaamiset voisi suunnitella tehtävien teemojen mukaisesti tasaisesti pitkin lukuvuotta. Ohjaustapaamisten sisällön voisi suunnitella enemmän tehtävien ympärille. Ohjaustapaamisten lisäksi ohjausta Internetin kautta tulisi jatkaa ja tarjota ohjauspalveluita aikaan ja paikkaan rajoittumatta. Väyläopiskelijoiden kokemuksia olisi hyvä kartoittaa jatkossakin, kun uusia ohjausmenetelmiä otetaan käyttöön.
Tulosten mukaan väyläopiskelijat kokivat saaneensa ohjausta riittävästi. Tiedottaminen oli onnistunutta, apua sai tarvittaessa ja ohjaus verkossa toteutui onnistuneesti. Tukea opintoihin sai paitsi koululta, myös kurssikavereilta ja perheeltä. Arviointiin ja palautteen antamiseen tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Opiskelijat kokivat, ettei saatu palaute aina kehittänyt heitä tai ollut heille hyödyksi. Kehittämiskohteeksi opiskelijat esittävät, että ohjaus voisi painottua enemmän tehtäviin. Opiskelijat toivoivat enemmän ohjausta opintojen loppuvaiheeseen.
Saatuja tuloksia voi hyödyntää jatkossa väyläopintojen ohjauksessa. Jatkossa ohjaustapaamiset voisi suunnitella tehtävien teemojen mukaisesti tasaisesti pitkin lukuvuotta. Ohjaustapaamisten sisällön voisi suunnitella enemmän tehtävien ympärille. Ohjaustapaamisten lisäksi ohjausta Internetin kautta tulisi jatkaa ja tarjota ohjauspalveluita aikaan ja paikkaan rajoittumatta. Väyläopiskelijoiden kokemuksia olisi hyvä kartoittaa jatkossakin, kun uusia ohjausmenetelmiä otetaan käyttöön.