Tilannetietoisuuden luominen ja ylläpitäminen reaaliaikaisen tilannekuvan avulla
Toivonen, Juha (2017)
Toivonen, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää tilannetietoisuuden luomista ja ylläpitämistä reaaliaikaisen tilannekuvan välityksellä. Opinnäytteessä selvitettiin tilannetietoisuuden ja tilannekuvan eroja sekä sitä miten reaaliaikainen tilannekuva vaikuttaa tilannetietoisuuden luomiseen ja ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön lähtökohtaisena ongelmana oli selvittää lain vaatimukset reaaliaikaiselle tilannekuvalle sekä se, mitkä psykologiset ja fyysiset asiat vaikuttavat tilannekuvan muodostumiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää, miten eri pelastuslaitokset suhtautuvat ja toteuttavat reaaliaikaista tilannekuvaa pelastustoiminnan johtamisen apuvälineenä sekä miten päivystävä henkilökunta suhtautuu reaaliaikaiseen tilannekuvaan.
Teoria-aineisto opinnäytetyöhön kerättiin hyödyntämällä kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Apuna käytettiin sekä suomalaisia että ulkomaisia lähteitä ja aikaisempia tutkimuksia tilannetietoisuudesta. Reaaliaikaisesta tilannekuvasta, joka toteutetaan ajoneuvokameroilla, miehittämättömillä lennokeilla tai vastaavilla, ei ole juurikaan aikaisempia tutkimuksia tai ennakkotapauksia oikeusasteissa, joten lakien ja asetusten kokoaminen oli työssä hankalaa. Työssä reaaliaikainen tilannekuva rinnastetaan julkisten tilojen valvontakameroihin lakien ja asetusten osalta. Opinnäytetyön kyselyosuus toteutettiin hyödyntäen Webropol-kyselyä. Kaksi erillistä kyselyä lähetettiin pelastuslaitoksiin.
Opinnäytetyöhön onnistuttiin keräämään tämänhetkisten lakien ja asetusten keskeisimmät osat, jotka koskevat reaaliaikaista tilannekuvaa. Kyselytutkimuksiin vastasi vaihtelevan taustan omaavia päivystystyötä tekeviä henkilöitä, joten tuloksiin saatiin laajalta alalta mielipiteitä. Pelastuslaitoksille suunnattuun kyselyyn vastausprosentti oli heikkoa, ja edustetuksi tuli vain murto-osa kaikista pelastuslaitoksista.
Opinnäytetyön lähtökohtaisena ongelmana oli selvittää lain vaatimukset reaaliaikaiselle tilannekuvalle sekä se, mitkä psykologiset ja fyysiset asiat vaikuttavat tilannekuvan muodostumiseen. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää, miten eri pelastuslaitokset suhtautuvat ja toteuttavat reaaliaikaista tilannekuvaa pelastustoiminnan johtamisen apuvälineenä sekä miten päivystävä henkilökunta suhtautuu reaaliaikaiseen tilannekuvaan.
Teoria-aineisto opinnäytetyöhön kerättiin hyödyntämällä kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Apuna käytettiin sekä suomalaisia että ulkomaisia lähteitä ja aikaisempia tutkimuksia tilannetietoisuudesta. Reaaliaikaisesta tilannekuvasta, joka toteutetaan ajoneuvokameroilla, miehittämättömillä lennokeilla tai vastaavilla, ei ole juurikaan aikaisempia tutkimuksia tai ennakkotapauksia oikeusasteissa, joten lakien ja asetusten kokoaminen oli työssä hankalaa. Työssä reaaliaikainen tilannekuva rinnastetaan julkisten tilojen valvontakameroihin lakien ja asetusten osalta. Opinnäytetyön kyselyosuus toteutettiin hyödyntäen Webropol-kyselyä. Kaksi erillistä kyselyä lähetettiin pelastuslaitoksiin.
Opinnäytetyöhön onnistuttiin keräämään tämänhetkisten lakien ja asetusten keskeisimmät osat, jotka koskevat reaaliaikaista tilannekuvaa. Kyselytutkimuksiin vastasi vaihtelevan taustan omaavia päivystystyötä tekeviä henkilöitä, joten tuloksiin saatiin laajalta alalta mielipiteitä. Pelastuslaitoksille suunnattuun kyselyyn vastausprosentti oli heikkoa, ja edustetuksi tuli vain murto-osa kaikista pelastuslaitoksista.