Supplier relationship management and value creation for buyer: Case Pintos Oy
Saarikoski, Anki (2017)
Saarikoski, Anki
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa Pintos Oy:lle toimintaehdotuksia uuden toimittajasuhteen luomiseksi. Tutkimuksen osa-ongelmat oli jaettu tavoitteisiin teoriasta ja kohdeyrityksestä. Tutkimuksen teoreettiset tavoitteet olivat 1) määritellä toimittajasuhteen hallinta ja suhteen arvo, 2) miten toimittajasuhteita voidaan luokitella, 3) mitkä ovat tiiviin toimittajasuhteen rakentamisen etuja ja haittoja? Tutkimuksen empiiriset, kohdeyritykseen liittyvät tavoitteet olivat 1) millainen toimittajasuhde uuden toimittajan kanssa pitäisi luoda, 2) mitä Pintos Oy pitää arvoa luovina toimintoina tässä toimittajasuhteessa, 3) mitkä ovat toimittajasuhteen hallinnan haasteet, mahdollisuudet ja kriittiset pisteet, jotka Pintos Oy kohtaa? Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2017 aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen osa keskittyi toimittajasuhteiden hallinnan teoriaan ja arvon luomiseen suhteessa. Teorian pääteemat olivat tiiviin toimittajasuhteen luomisen hyödyt ja haitat, toimittajasuhteiden luokittelu ja suhteen arvo. Teoriaosa perustui ammattikirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa keskittyi arvon luomiseen suhteessa. Empiirisen osan teemat olivat suhteen luonne ja hallinta, toimittajasuhteen arvo ja hyödyt sekä tulevaisuuden kehitys. Tutkimusmateriaali kerättiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla Pintos Oy:n työntekijöitä ja toimittajan edustajaa.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että Pintos Oy:llä on vakaa pohja menestyksekkäälle toimittajasuhteelle. Tutkimuksen tuloksena laadittiin käytännönläheinen toimenpideohjelma. Toimenpideohjelma antoi Pintos Oy:lle ehdotuksia tavoitteiden asettamisesta, kommunikaatiosta, tiedon jakamisesta, tapaamisten järjestämisestä, toiminnoista ja laadun arvioinnista.
Opinnäytetyön teoreettinen osa keskittyi toimittajasuhteiden hallinnan teoriaan ja arvon luomiseen suhteessa. Teorian pääteemat olivat tiiviin toimittajasuhteen luomisen hyödyt ja haitat, toimittajasuhteiden luokittelu ja suhteen arvo. Teoriaosa perustui ammattikirjallisuuteen ja artikkeleihin.
Opinnäytetyön empiirinen osa keskittyi arvon luomiseen suhteessa. Empiirisen osan teemat olivat suhteen luonne ja hallinta, toimittajasuhteen arvo ja hyödyt sekä tulevaisuuden kehitys. Tutkimusmateriaali kerättiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Empiirinen osa toteutettiin haastattelemalla Pintos Oy:n työntekijöitä ja toimittajan edustajaa.
Haastattelujen tulokset osoittivat, että Pintos Oy:llä on vakaa pohja menestyksekkäälle toimittajasuhteelle. Tutkimuksen tuloksena laadittiin käytännönläheinen toimenpideohjelma. Toimenpideohjelma antoi Pintos Oy:lle ehdotuksia tavoitteiden asettamisesta, kommunikaatiosta, tiedon jakamisesta, tapaamisten järjestämisestä, toiminnoista ja laadun arvioinnista.