Kehitysvammaisten asiakkaiden itsemääräämisoikeuden toteutuminen palvelusuunnittelussa
Hinttaniemi, Terhi (2017)
Hinttaniemi, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704064298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kehitysvammaisten asiakkaiden itsemääräämisoikeuden toteuttamisesta palveluprosessissa. Punaiseksi langaksi muodostui palveluprosessin kulku ja siinä itsemääräämisoikeuden toteutuminen. Kirjallisuus osio sisältää käsitteet itsemääräämisoikeus, osallisuus sekä kehitysvammaisuus. Kirjallisuus osuudessa käydään läpi tutkimuksessakin ilmi tulleita erilaisia osallisuutta tukevia menetelmiä mm. haastattelutilanteisiin.
Tutkimuskysymyksellä selvitettiin palveluratkaisuyksikön työntekijöiden näkemystä kehitysvammaisten asiakkaiden äänen kuulumista palveluprosessin aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa tehtiin kyselylomake avoimin kysymyksin. Kysymykset on jaoteltu neljään osaan: palvelupyyntö, palaveri, arviointi ja palvelut sekä viimeisenä itsemääräämisoikeus ja muu. Tutkimus toteutettiin Eteva kuntayhtymän palveluratkaisuyksikön neljälletoista työntekijälle.
Tutkimustuloksista saatiin esille erilaisia itsemääräämisoikeuteen vaikuttavia tekijöitä sekä saatiin näkyviksi niitä riskialttiita paikkoja, joissa asiakkaan äänen on helppo hautautua. Ilmeni, että kehitysvammaisista asiakkaista vain osa saa äänensä esille palvelupyynnön tekemiseen tai pystyy tekemään sen itse. Esimerkiksi palveluiden suunnittelupalaveriin pystyttiin eritavoin valmistautumaan, ja palaverissa osallisuus tuli näkyviin erilaisten menetelmien kautta. Asiakkaiden ymmärryksen varmistamisen vaikeus sekä palautteen antamisen vaihtelevuus tulivat tuloksissa ilmi. Näkyviin tulivat työntekijöiden erilaiset työnkuvat ja käytössä olevat menetelmät ja toimintamallit. Tärkeänä asiana nousi niiden jakamisen tärkeys. Työntekijät toivat esille erilaisia koulutuksia, jotka voisivat tukea heitä työssään. Kysymyskaavaketta voidaan myöhemmin hyödyntää itsearviointikaavakkeena palveluratkaisuyksikössä.
Tutkimuskysymyksellä selvitettiin palveluratkaisuyksikön työntekijöiden näkemystä kehitysvammaisten asiakkaiden äänen kuulumista palveluprosessin aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jossa tehtiin kyselylomake avoimin kysymyksin. Kysymykset on jaoteltu neljään osaan: palvelupyyntö, palaveri, arviointi ja palvelut sekä viimeisenä itsemääräämisoikeus ja muu. Tutkimus toteutettiin Eteva kuntayhtymän palveluratkaisuyksikön neljälletoista työntekijälle.
Tutkimustuloksista saatiin esille erilaisia itsemääräämisoikeuteen vaikuttavia tekijöitä sekä saatiin näkyviksi niitä riskialttiita paikkoja, joissa asiakkaan äänen on helppo hautautua. Ilmeni, että kehitysvammaisista asiakkaista vain osa saa äänensä esille palvelupyynnön tekemiseen tai pystyy tekemään sen itse. Esimerkiksi palveluiden suunnittelupalaveriin pystyttiin eritavoin valmistautumaan, ja palaverissa osallisuus tuli näkyviin erilaisten menetelmien kautta. Asiakkaiden ymmärryksen varmistamisen vaikeus sekä palautteen antamisen vaihtelevuus tulivat tuloksissa ilmi. Näkyviin tulivat työntekijöiden erilaiset työnkuvat ja käytössä olevat menetelmät ja toimintamallit. Tärkeänä asiana nousi niiden jakamisen tärkeys. Työntekijät toivat esille erilaisia koulutuksia, jotka voisivat tukea heitä työssään. Kysymyskaavaketta voidaan myöhemmin hyödyntää itsearviointikaavakkeena palveluratkaisuyksikössä.