Luonto osana lapsiryhmän arkea päiväkodissa
Pehrsson, Nora (2017)
Pehrsson, Nora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704054268
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda luonto osaksi vantaalaisen päiväkotiryhmän arkea. Toiminta toteutettiin pääsääntöisesti päiväkotiryhmän yhdeksän viisivuotiaan lapsen pienryhmätoimintana. Pienryhmätoiminnan lisäksi viikon teemojen pohjalta toteutettiin toimintaa myös koko päiväkotiryhmälle. Toiminnallinen osuus kesti viisi viikkoa ja jokaiselle viikolle oli oma teema, joiden suunnittelussa ja toteutuksessa lasten osallisuus oli tärkeässä roolissa. Toiminta koostui viikon aikana metsäretkestä, tutkimustuokiosta, kädentaitojen metsäseinästä ja päiväpiiristä.
Tavoite oli saada lapset innostumaan metsästä uutena oppimisympäristönä, sekä kehittää ja luoda monipuolisia toimintatapoja päiväkotiryhmän lasten ja työntekijöiden käyttöön. Toiminnalla haluttiin vahvistaa ryhmän yhteistyötaitoja, sekä kehittää omaa ohjausosaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
Teoreettisessa viitekehyksessä esille nousevat, varhaiskasvatuksen tehtävä ja tavoite, lapsen osallisuuden merkitys, viisivuotiaan lapsen kehitys, taidekasvatus ja luovuuden tukeminen, sekä luonnon merkitys lapsen kasvun tukena.
Arvioinnissa on käytetty monipuolisia menetelmiä yhteistyössä ryhmän työntekijöiden, lasten ja lasten vanhempien kanssa. Menetelminä on käytetty systemaattista havainnointia, yksilö- ja ryhmähaastatteluita, keskusteluita työntekijöiden, lasten ja heidän vanhempiensa kanssa, päiväkirjaa, toiminnan ja tuotosten valokuvaamista, sekä itsearviointia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Lasten innostuminen ja kiinnostus metsäretkiä ja tutkimista kohtaan kehittyi koko prosessin ajan ja yhteishenki ryhmässä parani. Toiminta oli monipuolista, lapsia innostavaa ja suunnitelmallista. Ohjausosaamiselle ja vanhempien kanssa tehtävälle yhteistyölle asettamani tavoitteet täyttyivät.
Päiväkotiryhmälle jäi hyvä pohja metsäretkien ja tutkimistuokioiden jatkamiseen, sekä taideseinä ympärivuotiseen käyttöön, jota he voivat hyödyntää tulevien kädentaitojen pohjana. Työntekijöille jäi myös luontoaiheista materiaalia päiväpiireihin.
Tavoite oli saada lapset innostumaan metsästä uutena oppimisympäristönä, sekä kehittää ja luoda monipuolisia toimintatapoja päiväkotiryhmän lasten ja työntekijöiden käyttöön. Toiminnalla haluttiin vahvistaa ryhmän yhteistyötaitoja, sekä kehittää omaa ohjausosaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
Teoreettisessa viitekehyksessä esille nousevat, varhaiskasvatuksen tehtävä ja tavoite, lapsen osallisuuden merkitys, viisivuotiaan lapsen kehitys, taidekasvatus ja luovuuden tukeminen, sekä luonnon merkitys lapsen kasvun tukena.
Arvioinnissa on käytetty monipuolisia menetelmiä yhteistyössä ryhmän työntekijöiden, lasten ja lasten vanhempien kanssa. Menetelminä on käytetty systemaattista havainnointia, yksilö- ja ryhmähaastatteluita, keskusteluita työntekijöiden, lasten ja heidän vanhempiensa kanssa, päiväkirjaa, toiminnan ja tuotosten valokuvaamista, sekä itsearviointia.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät. Lasten innostuminen ja kiinnostus metsäretkiä ja tutkimista kohtaan kehittyi koko prosessin ajan ja yhteishenki ryhmässä parani. Toiminta oli monipuolista, lapsia innostavaa ja suunnitelmallista. Ohjausosaamiselle ja vanhempien kanssa tehtävälle yhteistyölle asettamani tavoitteet täyttyivät.
Päiväkotiryhmälle jäi hyvä pohja metsäretkien ja tutkimistuokioiden jatkamiseen, sekä taideseinä ympärivuotiseen käyttöön, jota he voivat hyödyntää tulevien kädentaitojen pohjana. Työntekijöille jäi myös luontoaiheista materiaalia päiväpiireihin.