Lasten tunnekasvatus päiväkodissa : Tunneteltta-kerhossa tunteet tutuiksi
Suutarinen, Minna (2017)
Suutarinen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034111
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli syventyä tutkimaan lasten tunnetaitoja sekä tunnekasvatusta. Yhteistyökumppani oli Lauttalan päiväkoti Nokialla. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten lasten tunnetaitoja voidaan tukea ja kehittää. Osana opinnäytetyötä oli toiminnallinen Tunneteltta-kerho, jonka avulla haettiin vastauksia, miten kerho tukee lasten tunnekasvatusta sekä miten lasten tunnetaidot ilmenivät kerhossa.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin parihaastatteluna. Haastattelu nauhoitettiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin vielä osallistuvaa havainnointia Tunneteltta-kerhossa. Kerhot videoitiin. Tunneteltta-kerhoon osallistui viisi 4-6-vuotiasta lasta, ja kerhokertoja oli kaiken kaikkiaan kuusi. Jokaisella kerhokerralla käsiteltiin eri tunnetta. Tunteita käytiin läpi keskustelun, musiikin, tunnekuvien sekä tunneteatterin avulla.
Opinnäytetyö toi esille lasten tunnetaitojen merkityksellisyyden. Tutkimus nosti esiin monia seikkoja lasten tunnetaitojen tukemisen ja kehittämisen mahdollisuuksista päiväkodissa. Vaikuttavimmaksi kumpusivat sensitiivisen kasvattajan rooli sekä lasten aito kohtaaminen päiväkodin arjessa. Monipuolinen tunnekasvatus on tärkeässä roolissa. Tunnekasvatuksen avulla mahdollistetaan lapsen tunnetaitojen vahvistuminen. Tutkimuksessa tuli esille tunnekasvatuksessa käytettävien menetelmien tärkeys, kuten tunnekuvat, draama sekä ohjatut toiminnalliset hetket. Tutkimus nosti keskustelut lasten kanssa tärkeiksi kaikissa arjen tilanteissa. Keskustelujen avulla lapsi oppii tunnistamaan, ymmärtämään sekä hallitsemaan eri tunteita, niin omia kuin toisenkin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että haasteena aidon tunnekasvatuksen toteutumiselle saattaa olla kasvattajan mahdolliset omat heikot tunnetaidot.
Opinnäytetyö toi tärkeää tietoa toiminnallisen Tunneteltta-kerhon toimivuudesta tunnekasvatuksen tukijana. Kerhon avulla lasten tunneilmaisu sekä itseilmaisu vahvistuivat hiljalleen. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena tuli kuitenkin esille, että tunnekasvatuksen tulee olla systemaattista toimintaa päiväkodin arjessa. Tunneteltta-kerho ei yksinään riitä kattamaan koko tunnekasvatusta.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin parihaastatteluna. Haastattelu nauhoitettiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin vielä osallistuvaa havainnointia Tunneteltta-kerhossa. Kerhot videoitiin. Tunneteltta-kerhoon osallistui viisi 4-6-vuotiasta lasta, ja kerhokertoja oli kaiken kaikkiaan kuusi. Jokaisella kerhokerralla käsiteltiin eri tunnetta. Tunteita käytiin läpi keskustelun, musiikin, tunnekuvien sekä tunneteatterin avulla.
Opinnäytetyö toi esille lasten tunnetaitojen merkityksellisyyden. Tutkimus nosti esiin monia seikkoja lasten tunnetaitojen tukemisen ja kehittämisen mahdollisuuksista päiväkodissa. Vaikuttavimmaksi kumpusivat sensitiivisen kasvattajan rooli sekä lasten aito kohtaaminen päiväkodin arjessa. Monipuolinen tunnekasvatus on tärkeässä roolissa. Tunnekasvatuksen avulla mahdollistetaan lapsen tunnetaitojen vahvistuminen. Tutkimuksessa tuli esille tunnekasvatuksessa käytettävien menetelmien tärkeys, kuten tunnekuvat, draama sekä ohjatut toiminnalliset hetket. Tutkimus nosti keskustelut lasten kanssa tärkeiksi kaikissa arjen tilanteissa. Keskustelujen avulla lapsi oppii tunnistamaan, ymmärtämään sekä hallitsemaan eri tunteita, niin omia kuin toisenkin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että haasteena aidon tunnekasvatuksen toteutumiselle saattaa olla kasvattajan mahdolliset omat heikot tunnetaidot.
Opinnäytetyö toi tärkeää tietoa toiminnallisen Tunneteltta-kerhon toimivuudesta tunnekasvatuksen tukijana. Kerhon avulla lasten tunneilmaisu sekä itseilmaisu vahvistuivat hiljalleen. Opinnäytetyön tutkimusten tuloksena tuli kuitenkin esille, että tunnekasvatuksen tulee olla systemaattista toimintaa päiväkodin arjessa. Tunneteltta-kerho ei yksinään riitä kattamaan koko tunnekasvatusta.