Verkkopelimaailman generointi Unity 2D:llä
Puoliväli, Juho (2017)
Puoliväli, Juho
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksinkertainen verkossa toimiva peli, jonka maailma rakennettaisiin generoimalla manuaalisen rakentamisen sijaan. Työn tarkoitus oli luoda sellainen pelipohja, jota kuka tahansa pystyisi jatkokehittämään omalla tavallaan.
Teoriaosiossa käydään läpi Unity-pelimoottorin ominaisuuksia, kuten käyttöliittymää ja työn kannalta oleellisimpia toimintoja sekä komponentteja, joita se tarjoaa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös pelimoottoriin saatavan Photon Unity Networking -työkalun ominaisuuksia ja verkkorajapintaa.
Käytännön osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käydään läpi pelimaailman generoiminen koodiesimerkkien ja ruutukaappausten avulla. Toisessa osassa peliin liitetään Photon Unity Networking -työkalu ja muokataan ensimmäisen osion koodit toimimaan rajapinnan mukaisesti.
Unity-pelimoottori ja Photon Unity Networking -työkalu todettiin helppo-käyttöiseksi kehitysympäristöksi. Lopputuotoksena on toimiva pelipohja, joka tarjoaa mahdollisuuden jatkokehitykseen.
Teoriaosiossa käydään läpi Unity-pelimoottorin ominaisuuksia, kuten käyttöliittymää ja työn kannalta oleellisimpia toimintoja sekä komponentteja, joita se tarjoaa. Teoriaosuudessa käydään läpi myös pelimoottoriin saatavan Photon Unity Networking -työkalun ominaisuuksia ja verkkorajapintaa.
Käytännön osuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käydään läpi pelimaailman generoiminen koodiesimerkkien ja ruutukaappausten avulla. Toisessa osassa peliin liitetään Photon Unity Networking -työkalu ja muokataan ensimmäisen osion koodit toimimaan rajapinnan mukaisesti.
Unity-pelimoottori ja Photon Unity Networking -työkalu todettiin helppo-käyttöiseksi kehitysympäristöksi. Lopputuotoksena on toimiva pelipohja, joka tarjoaa mahdollisuuden jatkokehitykseen.