Mänty näkökentässä! - Tuiskulan Kesäteatterin asiakastutkimus
Kinnunen, Tiia (2017)
Kinnunen, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034073
Tiivistelmä
Suomessa tehdään paljon kesäteatteria, josta suuri osa toteutetaan harrastajavoimin talkootyönä. Kilpailu katsojista on kovaa, ja asiakkaiden tunteminen on markkinoinnin sekä toiminnan kehittämisen kannalta tärkeää. Asiakastutkimukset sekä palautteen kerääminen ja kuunteleminen ovat hyviä keinoja pärjätä kilpailussa lukuisten muiden teattereiden kanssa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Tuiskulan Kesäteatterissa heinäkuussa 2016 toteutettua asiakastutkimusta. Kaikille katsojille jaetun kyselylomakkeen avulla tutkittiin katsojakunnan rakennetta, markkinoinnin onnistumista ja asiakkaiden tyytyväisyyttä teatterin palveluihin. Tutkimusjoukon ulkopuolelle rajattiin kesäteatterilla järjestettävien konserttien osallistujat sekä vastaajien kesäteatterin ja muun kulttuuritarjonnan kulutus Tuiskulan Kesäteatterin ulkopuolella.
Tietoperustana työssä on käytetty kesäteatterin historiaa ja nykytilaa Suomessa. Lisäksi teoriaosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista sekä asiakastutkimuksia ja asiakaspalautetta asiakastyytyväisyyden mittarina.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon kerättiin vastauksia kahden viikon esitysjakson aikana sekä paperisella että sähköisellä lomakkeella. Paperilomakkeet jaettiin teatterin portilla, ja sähköisestä versiosta kerrottiin sekä lomakkeessa, että suullisesti ennen esityksen alkua. Kyselyyn osallistui noin 40 % näytöskauden noin 6000 katsojasta, ja yhteensä vastauksia saatiin 2334 kappaletta. Vastanneiden kesken arvottiin myös vapaalippuja kesän 2017 näytelmää katsomaan.
Katsojakunta on tutkimuksen mukaan melko iäkästä ja hyvin naisvoittoista. Suurin osa vastaajista asuu 50 kilometrin säteellä Tuiskulan Kesäteatterista, mutta vaikutusalue on huomattavasti laajempi. Muutamia yksittäisiä katsojia saapui jopa Suomen ulkopuolelta.
Markkinoinnin saralla Tuiskulan Kesäteatteri tekee tutkimuksen tulosten mukaan oikeita asioita, eikä suuria muutoksia ole tarpeen tehdä. Tulosten perusteella voidaan myös sanoa, että asiakastyytyväisyyden suhteen teatterin asiat ovat hyvällä mallilla. Katsojat ovat keskimäärin erittäin tyytyväisiä teatterin palveluihin. Avoimissa vastauksissa tuli esille kuitenkin jonkin verran kehitysehdotuksia, joista moni on melko helposti toteutettavissa. Kehitysehdotukset liittyivät esimerkiksi opasteiden parantamiseen, katsomon turvallisuuteen ja näkyvyyden parantamiseen kaatamalla näyttämön etulaidassa kasvava suuri mänty. Tutkimus antoi teatterille runsaasti tarpeellista tietoa, ja helpottaa näin toiminnan kehittämisen jatkossa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Tuiskulan Kesäteatterissa heinäkuussa 2016 toteutettua asiakastutkimusta. Kaikille katsojille jaetun kyselylomakkeen avulla tutkittiin katsojakunnan rakennetta, markkinoinnin onnistumista ja asiakkaiden tyytyväisyyttä teatterin palveluihin. Tutkimusjoukon ulkopuolelle rajattiin kesäteatterilla järjestettävien konserttien osallistujat sekä vastaajien kesäteatterin ja muun kulttuuritarjonnan kulutus Tuiskulan Kesäteatterin ulkopuolella.
Tietoperustana työssä on käytetty kesäteatterin historiaa ja nykytilaa Suomessa. Lisäksi teoriaosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista sekä asiakastutkimuksia ja asiakaspalautetta asiakastyytyväisyyden mittarina.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon kerättiin vastauksia kahden viikon esitysjakson aikana sekä paperisella että sähköisellä lomakkeella. Paperilomakkeet jaettiin teatterin portilla, ja sähköisestä versiosta kerrottiin sekä lomakkeessa, että suullisesti ennen esityksen alkua. Kyselyyn osallistui noin 40 % näytöskauden noin 6000 katsojasta, ja yhteensä vastauksia saatiin 2334 kappaletta. Vastanneiden kesken arvottiin myös vapaalippuja kesän 2017 näytelmää katsomaan.
Katsojakunta on tutkimuksen mukaan melko iäkästä ja hyvin naisvoittoista. Suurin osa vastaajista asuu 50 kilometrin säteellä Tuiskulan Kesäteatterista, mutta vaikutusalue on huomattavasti laajempi. Muutamia yksittäisiä katsojia saapui jopa Suomen ulkopuolelta.
Markkinoinnin saralla Tuiskulan Kesäteatteri tekee tutkimuksen tulosten mukaan oikeita asioita, eikä suuria muutoksia ole tarpeen tehdä. Tulosten perusteella voidaan myös sanoa, että asiakastyytyväisyyden suhteen teatterin asiat ovat hyvällä mallilla. Katsojat ovat keskimäärin erittäin tyytyväisiä teatterin palveluihin. Avoimissa vastauksissa tuli esille kuitenkin jonkin verran kehitysehdotuksia, joista moni on melko helposti toteutettavissa. Kehitysehdotukset liittyivät esimerkiksi opasteiden parantamiseen, katsomon turvallisuuteen ja näkyvyyden parantamiseen kaatamalla näyttämön etulaidassa kasvava suuri mänty. Tutkimus antoi teatterille runsaasti tarpeellista tietoa, ja helpottaa näin toiminnan kehittämisen jatkossa.