Ikääntyneiden alkoholin käytön puheeksiotto ja ongelmakäytön tunnistaminen : toimintamalli Kouvolan kotíhoitoon
Patjas, Minna (2017)
Patjas, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703314018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703314018
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda toimintamalli Kouvolan kotihoidon ikääntyneiden asiakkaiden alkoholin käytön puheeksiottoon ja ongelmakäytön tunnistamiseen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli parantaa kotihoidon laatua yhtenäistämällä henkilöstön toimintatapoja ikääntyneiden alkoholin käytön puheeksiotossa.
Tämän toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen tiedonkeruumenetelminä käytettiin kotihoidon päihde- ja mielenterveystiimin kanssa käytyjä ryhmäkeskusteluja, koko kotihoidon asiakastyötä tekevälle henkilöstölle toteutettua webpropol-kyselyä, sekä 30:lle kotihoidon asiakkaalle postitse toteutettua kyselyä. Kotkan kotihoidon puheeksioton toimintamalliin tutustuttiin kehittämistyön tueksi.
Ryhmäkeskusteluissa sekä henkilöstökyselyissä nousi vahvasti esiin henkilöstön päihdekoulutuksen tarve, sekä tarve puheeksioton ohjeistuksille. Henkilöstökyselyyn vastanneista suurin osa koki puheeksioton pääasiassa mielekkäänä, mutta iso osa koki sen vaikeana. Vain pieneltä osalta asiakaskyselyyn vastanneista oli kotihoidossa kysytty alkoholin käytöstä. Alkoholin käytöstä kysyminen kuuluu kuitenkin sekä henkilöstöstä että asiakkaista vastanneista suurimman osan mielestä kotihoidon työntekijän toimenkuvaan.
Toimintamalli ikääntyneiden asiakkaiden alkoholin käytön puheeksiottoon ja ongelmakäytön tunnistamiseen suunniteltiin yhdessä kotihoidon päihde- ja mielenterveystiimin sekä hoitotyön vastaavan kanssa. Se luotiin tietoperustan, kyselyjen tulosten sekä käytännön kokemuksen ja toiveiden pohjalta. Toimintamalli otettiin käyttöön maaliskuussa 2017.
Tämän toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen tiedonkeruumenetelminä käytettiin kotihoidon päihde- ja mielenterveystiimin kanssa käytyjä ryhmäkeskusteluja, koko kotihoidon asiakastyötä tekevälle henkilöstölle toteutettua webpropol-kyselyä, sekä 30:lle kotihoidon asiakkaalle postitse toteutettua kyselyä. Kotkan kotihoidon puheeksioton toimintamalliin tutustuttiin kehittämistyön tueksi.
Ryhmäkeskusteluissa sekä henkilöstökyselyissä nousi vahvasti esiin henkilöstön päihdekoulutuksen tarve, sekä tarve puheeksioton ohjeistuksille. Henkilöstökyselyyn vastanneista suurin osa koki puheeksioton pääasiassa mielekkäänä, mutta iso osa koki sen vaikeana. Vain pieneltä osalta asiakaskyselyyn vastanneista oli kotihoidossa kysytty alkoholin käytöstä. Alkoholin käytöstä kysyminen kuuluu kuitenkin sekä henkilöstöstä että asiakkaista vastanneista suurimman osan mielestä kotihoidon työntekijän toimenkuvaan.
Toimintamalli ikääntyneiden asiakkaiden alkoholin käytön puheeksiottoon ja ongelmakäytön tunnistamiseen suunniteltiin yhdessä kotihoidon päihde- ja mielenterveystiimin sekä hoitotyön vastaavan kanssa. Se luotiin tietoperustan, kyselyjen tulosten sekä käytännön kokemuksen ja toiveiden pohjalta. Toimintamalli otettiin käyttöön maaliskuussa 2017.