Perehdyttämisen kehittäminen Varuboden-Oslalla
Lankinen, Elina (2017)
Lankinen, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703313999
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oppimista, perehdyttämistä ja perehdyttämisen kehittämistä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslagille. Varu-boden-Oslalla otettiin kesällä 2016 käyttöön uusi keskitetyn perehdyttämisen 2+1 perehdyt-tämispäivän malli. Tämän opinnäytetyön aiheena on toimeksiantajan 2+1 perehdyttämispäi-vän perehdyttämismallin kehittäminen. Työstä on rajattu pois perehdyttämisen keskittämi-seen liittyvät seikat. Työn tavoitteena on löytää perehdytettävien sekä perehdyttäjien näkö-kulmien avulla kehitettäviä kohteita toimeksiantajan perehdyttämiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimisen sekä perehdyttämisen teoriaa. Oppimi-sen teoriaa käsitellään Kolbin oppimistyylien sekä visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen oppimistyylin jaottelun sekä mielekkään oppimisen ja motivaation teorian kautta. Perehdyttä-misen teoriassa käydään läpi perehdyttämisen hyötyjä yritys- sekä henkilöstötasolla. Lisäksi käsitellään perehdyttämisprosessin etenemistä ja sisältöä sekä perehdyttämisen suunnitte-luun liittyviä seikkoja. Teoriassa esitellään myös perehdyttämisen eri roolit, perehdyttämiseen käytetyt materiaalit sekä arvioinnin ja seurannan tärkeys. Lopuksi teoria pureutuu vielä pa-lautteen merkitykseen.
Kesällä 2016 opinnäytetyötä varten haastateltiin S-Market Näsi Porvoon toimipaikassa sekä perehdytettäviä että perehdyttäjiä, sillä tutkimukseen haluttiin molempien näkökulma. Haas-tatteluihin osallistui kolme pidempään talossa ollutta työntekijää, jotka toimivat perehdyttäjinä sekä kuusi uutta työntekijää, jotka olivat olleet tuoreeltaan perehdytettävän roolissa. Haastat-teluvastausten pohjalta selvisi, että nykyisessä perehdyttämisprosessia on paljon hyviä ele-menttejä, mutta myös selkeitä kehityskohteista. Tärkeimpänä poimintana voidaan nostaa esiin perehdyttämisen arvioinnin ja jatkuvan seurannan puuttuminen. Haastatteluvastausten pohjalta löytyneet kehittämisehdotukset esiteltiin toimeksiantajalle keväällä 2017.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimisen sekä perehdyttämisen teoriaa. Oppimi-sen teoriaa käsitellään Kolbin oppimistyylien sekä visuaalisen, auditiivisen ja kinesteettisen oppimistyylin jaottelun sekä mielekkään oppimisen ja motivaation teorian kautta. Perehdyttä-misen teoriassa käydään läpi perehdyttämisen hyötyjä yritys- sekä henkilöstötasolla. Lisäksi käsitellään perehdyttämisprosessin etenemistä ja sisältöä sekä perehdyttämisen suunnitte-luun liittyviä seikkoja. Teoriassa esitellään myös perehdyttämisen eri roolit, perehdyttämiseen käytetyt materiaalit sekä arvioinnin ja seurannan tärkeys. Lopuksi teoria pureutuu vielä pa-lautteen merkitykseen.
Kesällä 2016 opinnäytetyötä varten haastateltiin S-Market Näsi Porvoon toimipaikassa sekä perehdytettäviä että perehdyttäjiä, sillä tutkimukseen haluttiin molempien näkökulma. Haas-tatteluihin osallistui kolme pidempään talossa ollutta työntekijää, jotka toimivat perehdyttäjinä sekä kuusi uutta työntekijää, jotka olivat olleet tuoreeltaan perehdytettävän roolissa. Haastat-teluvastausten pohjalta selvisi, että nykyisessä perehdyttämisprosessia on paljon hyviä ele-menttejä, mutta myös selkeitä kehityskohteista. Tärkeimpänä poimintana voidaan nostaa esiin perehdyttämisen arvioinnin ja jatkuvan seurannan puuttuminen. Haastatteluvastausten pohjalta löytyneet kehittämisehdotukset esiteltiin toimeksiantajalle keväällä 2017.