Yrityksen sisäisen viestinnän yhteys työhyvinvointiin : Case: Yritys X
Heinonen, Noora (2017)
Heinonen, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303902
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Yrityksen X sisäistä viestintää ja työhyvinvointia. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten yrityksen sisäinen viestintä ja henkilöstön työhyvinvointi sekä motivaatio vaikuttavat toisiinsa ja millaisena työyhteisön jäsenet itse kokevat sisäisen viestinnän ja työhyvinvoinnin tilanteen yrityksessä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen sisäisen viestinnän toimivuutta ja työhyvinvoinnin toteutumista sekä löytää keinoja, joilla sisäinen viestintä voisi tukea paremmin henkilöstön työhyvinvointia yrityksessä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017.
Teoreettinen viitekehys rakentuu työhyvinvoinnista sekä sisäisestä viestinnästä. Teoriaosuus alkaa kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin ja hyvinvointiviestinnän tutkimisella. Toisessa osuudessa käsitellään sisäistä viestintää ja sen kanavia sekä tiedonkulkua.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna kaikille työyhteisön jäsenille. Haastattelussa selvitettiin muun muassa työntekijöiden mielipiteitä yrityksen sisäisestä viestinnästä ja sen kanavien toimivuudesta, yleisestä työilmapiiristä, työhyvinvoinnin toteutumisesta sekä omasta roolista viestijänä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Yritys X:n sisäisen viestinnän toimimattomuus ja avoimen vuorovaikutuksen puute ovat luoneet jakautunutta työilmapiiriä ja heikentäneet työntekijöiden motivaatiota. Sisäinen viestintä koettiin yrityksessä liian katkonaisena ja monikanavaisena ja siihen toivottiin selkeämpiä linjauksia ja lisää tehokkuutta. Tärkeänä positiivisen ilmapiirin ylläpidon kannalta koettiin mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä yrityksen selkeät tavoitteet. Johdolta toivottiin kannustavampaa otetta viestintään. Tutkimustulosten pohjalta saatiin aikaan kehitysehdotuksia yritykselle, joilla sisäisen viestinnän ja työhyvinvoinnin laatua saadaan parannettua sekä henkilöstön motivaatiota työhön lisättyä.
Teoreettinen viitekehys rakentuu työhyvinvoinnista sekä sisäisestä viestinnästä. Teoriaosuus alkaa kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin ja hyvinvointiviestinnän tutkimisella. Toisessa osuudessa käsitellään sisäistä viestintää ja sen kanavia sekä tiedonkulkua.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruu suoritettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna kaikille työyhteisön jäsenille. Haastattelussa selvitettiin muun muassa työntekijöiden mielipiteitä yrityksen sisäisestä viestinnästä ja sen kanavien toimivuudesta, yleisestä työilmapiiristä, työhyvinvoinnin toteutumisesta sekä omasta roolista viestijänä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Yritys X:n sisäisen viestinnän toimimattomuus ja avoimen vuorovaikutuksen puute ovat luoneet jakautunutta työilmapiiriä ja heikentäneet työntekijöiden motivaatiota. Sisäinen viestintä koettiin yrityksessä liian katkonaisena ja monikanavaisena ja siihen toivottiin selkeämpiä linjauksia ja lisää tehokkuutta. Tärkeänä positiivisen ilmapiirin ylläpidon kannalta koettiin mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä yrityksen selkeät tavoitteet. Johdolta toivottiin kannustavampaa otetta viestintään. Tutkimustulosten pohjalta saatiin aikaan kehitysehdotuksia yritykselle, joilla sisäisen viestinnän ja työhyvinvoinnin laatua saadaan parannettua sekä henkilöstön motivaatiota työhön lisättyä.