Standardoitu potilas simulaatioissa : Kokemuksia näyttelijän käytöstä verrattuna potilassimulaattoriin
Hiltunen, Miia (2017)
Hiltunen, Miia
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703293881
Tiivistelmä
Tässä kehittämistehtävässä tarkastellaan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla kokemuksia standardoidun potilaan käytöstä hoitotyön koulutukseen liittyvissä simulaatioissa verrattuna saatuihin kokemuksiin potilassimulaattorin käytöstä simulaatioissa. Tutkimuksen tavoitteena on tehtyjen tutkimusten perusteella tuoda esille kokemukset molemmista simulaatiomenetelmistä sekä löytää mahdollisia eroja näiden kahden eri menetelmän välillä. Tavoitteena on myös saada selville ne hoitotyön tilanteet, joiden harjoittelussa em. simulointimenetelmien käytöstä on hyötyä. Tutkimusaineisto rajattiin korkeintaan viisi vuotta vanhoihin tutkimuksiin, eli niiden tuli olla julkaistu aikaisintaan vuonna 2011.
Tutkimuksista käy ilmi, että standardoitujen potilaiden ja potilassimulaattorien käytössä ei loppujen lopuksi suuria eroja ole, ja molemmat menetelmät ovat erittäin pidettyjä ja hyödyllisiksi arvioituja. Standardoituja potilaita voidaan pitää emotionaalisena riskitekijänä, joka lisää stressiä ja levottomuutta opiskelijan suoritukseen. Standardoituja potilaita hyödyntäen saadaan kuitenkin aikaan autenttisempia simulaatiotilanteita, joissa voidaan entistä paremmin harjoitella kommunikointia potilaan kanssa.
Tutkimuksista käy ilmi, että standardoitujen potilaiden ja potilassimulaattorien käytössä ei loppujen lopuksi suuria eroja ole, ja molemmat menetelmät ovat erittäin pidettyjä ja hyödyllisiksi arvioituja. Standardoituja potilaita voidaan pitää emotionaalisena riskitekijänä, joka lisää stressiä ja levottomuutta opiskelijan suoritukseen. Standardoituja potilaita hyödyntäen saadaan kuitenkin aikaan autenttisempia simulaatiotilanteita, joissa voidaan entistä paremmin harjoitella kommunikointia potilaan kanssa.