Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Keski-Pohjanmaan ammattiopiston hotelli-, ravintola- ja catering-alalla
Tuikka, Eija (2017)
Tuikka, Eija
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703253702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703253702
Tiivistelmä
Ihmisellä on oikeus opiskella itselleen ammatti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opinpolkua ammattiopistossa. Erityisopetuksella ja sen tukimuodoilla on merkittävä osa opiskelijan opinpolussa. Tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden saamaa tukea ja sen riittävyyttä. Keski-Pohjanmaan ammattiopistolla tätä aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin.
Toteutin työssä opiskelijahaastatteluita opiskelijanäkökulman saamiseksi. Kohderyhmänä oli hotelli-, ravintola- ja cateringalan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Keski-Pohjanmaan ammattiopistolla. Kaikille haastateltaville opiskelijoille oli laadittu henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.
Tutkimuksen oleellisin tulos saatiin opiskelijahaastatteluissa. Tuen tarpeen tunnistaminen on jokaisella opiskelijalla yksilöllistä. Merkittävää erityisopetuksessa on vuorovaikutus opettajan ja opiskelijan välillä. Opiskelijan näkemykset omista mahdollisuuksista ovat tärkeässä asemassa erityisopetuksen järjestämisessä. Haastatteluissa esille tulivat opiskelijoiden kielelliset vaikeudet ja niiden tukeminen. Erityisopetus ei aina edellytä oppimisvaikeutta. Syynä voi olla myös elämäntilanteet ja elämänhallinta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää materiaalina opetushenkilöstön erityisopetuksessa tukimateriaalina sekä vertaistukena opiskelijoille.
Toteutin työssä opiskelijahaastatteluita opiskelijanäkökulman saamiseksi. Kohderyhmänä oli hotelli-, ravintola- ja cateringalan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Keski-Pohjanmaan ammattiopistolla. Kaikille haastateltaville opiskelijoille oli laadittu henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.
Tutkimuksen oleellisin tulos saatiin opiskelijahaastatteluissa. Tuen tarpeen tunnistaminen on jokaisella opiskelijalla yksilöllistä. Merkittävää erityisopetuksessa on vuorovaikutus opettajan ja opiskelijan välillä. Opiskelijan näkemykset omista mahdollisuuksista ovat tärkeässä asemassa erityisopetuksen järjestämisessä. Haastatteluissa esille tulivat opiskelijoiden kielelliset vaikeudet ja niiden tukeminen. Erityisopetus ei aina edellytä oppimisvaikeutta. Syynä voi olla myös elämäntilanteet ja elämänhallinta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää materiaalina opetushenkilöstön erityisopetuksessa tukimateriaalina sekä vertaistukena opiskelijoille.