Suomenkielen kielituokioita 3-4-vuotiaille maahanmuuttajalapsille
Oksa, Henna (2017)
Oksa, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703223608
Tiivistelmä
Toiminnallisen kehittämistyöni toimeksiantajana toimi Turun kaupungin Piiparinpolun päivähoitoyksikkö. Päiväkodissa on yhä enenemissä määrin maahanmuuttajataustaisia lapsia, joille suomen kielen opettaminen on päiväkodin arkipäivää. Idea kehittämistyölle lähti työskennellessäni päiväkodissa 3-5-vuotiaiden ryhmässä, opettaessani heille suomen kieltä. Valmista, erityisesti pienille lapsille sopivaa materiaalia kielen opettamiseen on huonosti saatavilla. Kehittämistyöni tuotoksena syntyi viisi valmista toimintatuokiota 3-4-vuotiaille maahanmuuttajalapsille.
Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman käyttökelpoinen ja monipuolinen tuotos varhaiskasvattajien käyttöön. Pyrin tekemään tuotoksesta mahdollisimman helppokäyttöisen ja moneen erilaiseen käyttöön soveltuvan. Tuotosta voikin käyttää sellaisenaan toimivana kokonaisuutena, ottaa sieltä vain tietyn aihealueen tuokion käyttöön tai poimia osia omaan toimintaan.
Tuotoksen lisäksi kehittämistyöhön kuuluu tietoperustaosio. Tämä osio on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen osio kertoo toisen kielen oppimisesta. Tässä osiossa kuvataan kahta erilaista mallia oppia uutta kieltä, sekä käydään läpi uuden kielen oppimisen vaiheet. Toinen osio kertoo äidinkielen merkityksestä toisen kielen oppimisessa. Tässä osiossa kerrotaan tärkeästä, usein taka-alalle jäävästä asiasta identiteetin, ajattelun ja tunteiden käsittelyn kehittymisen kannalta. Kolmas osio käsittelee toisen kielen opettamista varhaiskasvatuksessa. Siinä käsitellään kasvattajan eri rooleja ja maahanmuuttajalasten huomioon ottamista päivähoidon aloituksessa ja päivittäisessä toiminnassa. Neljäs osio käsittelee kielen ymmärtämistä ja kielen oppimisen arviointia. Osiossa kerrotaan arvioinnin haasteista ja kuvaillaan tapoja arvioida kielitaitoa.
Tavoitteena oli tehdä mahdollisimman käyttökelpoinen ja monipuolinen tuotos varhaiskasvattajien käyttöön. Pyrin tekemään tuotoksesta mahdollisimman helppokäyttöisen ja moneen erilaiseen käyttöön soveltuvan. Tuotosta voikin käyttää sellaisenaan toimivana kokonaisuutena, ottaa sieltä vain tietyn aihealueen tuokion käyttöön tai poimia osia omaan toimintaan.
Tuotoksen lisäksi kehittämistyöhön kuuluu tietoperustaosio. Tämä osio on jaettu neljään osioon. Ensimmäinen osio kertoo toisen kielen oppimisesta. Tässä osiossa kuvataan kahta erilaista mallia oppia uutta kieltä, sekä käydään läpi uuden kielen oppimisen vaiheet. Toinen osio kertoo äidinkielen merkityksestä toisen kielen oppimisessa. Tässä osiossa kerrotaan tärkeästä, usein taka-alalle jäävästä asiasta identiteetin, ajattelun ja tunteiden käsittelyn kehittymisen kannalta. Kolmas osio käsittelee toisen kielen opettamista varhaiskasvatuksessa. Siinä käsitellään kasvattajan eri rooleja ja maahanmuuttajalasten huomioon ottamista päivähoidon aloituksessa ja päivittäisessä toiminnassa. Neljäs osio käsittelee kielen ymmärtämistä ja kielen oppimisen arviointia. Osiossa kerrotaan arvioinnin haasteista ja kuvaillaan tapoja arvioida kielitaitoa.