Leikki- ja liikuntakioski lasten osallisuutta ja fyysistä aktiivisuutta tukevana tekijänä
Louhivaara, Ilona (2017)
Lataukset:
Louhivaara, Ilona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Saturnuksen päiväkodin toimintayksikköön ja se oli osana Leikkien liikkumaan – Vantaan liikkuvat päiväkodit-hanketta. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata päiväkodin tarpeeseen kehittää lasten ulkoiluhetkiä varten liikuntaa lisäävä toteutus. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Leikki- ja liikuntakioski, jonka tavoitteena oli lisätä lasten liikunnallista leikkimistä tukemalla heidän osallisuuttaan mahdollisimman monipuolisesti. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että lapset saivat itse keksiä, tuottaa ja ohjata liikunnallisen yhteisleikin, joka kioskissa koko ryhmän kanssa leikittiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lasten liikkumista, leikkimistä, osallisuuden ja lapsilähtöisyyden merkitystä, sekä niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä toimintakerrasta, jotka toteutettiin marraskuussa 2016. Toiminnan kohderyhmänä oli 24:n lapsen Tähtisateiden ryhmä, jossa lapset olivat iältään 4-6-vuotiaita.
Leikki- ja liikuntakioskin arvioinnissa käytettiin menetelminä havainnointia, haastattelua sekä palautekyselyitä, joiden pohjalta kioski muokattiin lopulliseen muotoonsa. Kioskin lopullinen muoto on nähtävissä opinnäytetyön tuotoksena tulleessa esitteessä. Esitteessä opastetaan varhaiskasvattajia kioskin käyttöönottamisessa, sekä kerrotaan sen tarkoituksesta ja tavoitteista. Esite on kohdistettu Saturnuksen toimintayksikön varhaiskasvattajien käyttöön, mutta muodoltaan se on sellainen, että sitä voi missä tahansa muussakin varhaiskasvatusyksikössä tai koulussa hyödyntää. Leikki- ja liikuntakioskista saatu palaute oli positiivista ja kioskin koettiin olevan hyvä väline lasten omien leikkien ja liikunnan lisäämiseksi sen ollessa auki. Toiminta kioskin yhteydessä oli lapsilähtöistä ja lasten osallisuus pääsi toteutumaan sen kautta monipuolisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lasten liikkumista, leikkimistä, osallisuuden ja lapsilähtöisyyden merkitystä, sekä niiden toteutumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui viidestä toimintakerrasta, jotka toteutettiin marraskuussa 2016. Toiminnan kohderyhmänä oli 24:n lapsen Tähtisateiden ryhmä, jossa lapset olivat iältään 4-6-vuotiaita.
Leikki- ja liikuntakioskin arvioinnissa käytettiin menetelminä havainnointia, haastattelua sekä palautekyselyitä, joiden pohjalta kioski muokattiin lopulliseen muotoonsa. Kioskin lopullinen muoto on nähtävissä opinnäytetyön tuotoksena tulleessa esitteessä. Esitteessä opastetaan varhaiskasvattajia kioskin käyttöönottamisessa, sekä kerrotaan sen tarkoituksesta ja tavoitteista. Esite on kohdistettu Saturnuksen toimintayksikön varhaiskasvattajien käyttöön, mutta muodoltaan se on sellainen, että sitä voi missä tahansa muussakin varhaiskasvatusyksikössä tai koulussa hyödyntää. Leikki- ja liikuntakioskista saatu palaute oli positiivista ja kioskin koettiin olevan hyvä väline lasten omien leikkien ja liikunnan lisäämiseksi sen ollessa auki. Toiminta kioskin yhteydessä oli lapsilähtöistä ja lasten osallisuus pääsi toteutumaan sen kautta monipuolisesti.