Laitilan kaupungin teknisen toimen prosessikuvaukset : teknisen toimen tyytyväisyyskysely
Lerkki, Leila (2017)
Lerkki, Leila
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä julkishallinnon prosessien kuvauksiin tekemällä Laitilan kaupungin teknisen toimen prosessikuvaukset asianomistajien apuna. Tavoitteena prosessikuvausten teossa on parantaa, järkeistää ja jakaa tietoa teknisen toimen tehtävistä, kuka tekee mitä, koska ja miten. Toinen osio opinnäytetyössä oli asiakastyytyväisyyskyselyn teko tekniselle toimelle kesällä 2016 ja sen analysointi.
Kuvaukset tehtiin yhdessä prosessin omistajien kanssa ryhmätyönä, minkä jälkeen niitä on hiottu ja lisätty tarpeen vaatiessa. Prosessikuvaukset on tehty Kuntaliiton oheistuksen mukaan.
Kysely tehtiin Webropol kyselynä. Kyselyn internetsivu jaettiin sähköpostilla kaikille Laitilan kaupungin työntekijöille sekä teknisen ja rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenille, lisäksi kyselyn osoite oli kaupungin kotisivuilla kuntalaisten vastattavissa. Kysely analysoitiin ja toimitettiin tekniselle johtajalle tiedoksi ja toimenpiteitä varten.
Prosessikuvausten parannusehdotuksena on käydä läpi vastaavan protokollan mukaisesti myös muut Laitilan kaupungin toimialat, jotka ovat tehneet osin omat kuvauksensa itsenäisesti ja omalla tavallaan. Lisäksi teknisellä toimella kannattaa vuosittain käydä prosessikuvaukset läpi ja päivittää tarvittaessa, huomioiden myös ne, joita tämän opinnäytetyön aikana ei tehty.
Asiakastyytyväisyyskyselyn parannusehdotuksena voidaan pitää tärkeimpänä tiedonkulun lisäämistä. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että jopa oman organisaation jäsenet eivät tiedä mitä kuuluu kenenkin työhön.
Kuvaukset tehtiin yhdessä prosessin omistajien kanssa ryhmätyönä, minkä jälkeen niitä on hiottu ja lisätty tarpeen vaatiessa. Prosessikuvaukset on tehty Kuntaliiton oheistuksen mukaan.
Kysely tehtiin Webropol kyselynä. Kyselyn internetsivu jaettiin sähköpostilla kaikille Laitilan kaupungin työntekijöille sekä teknisen ja rakennus- ja ympäristölautakunnan jäsenille, lisäksi kyselyn osoite oli kaupungin kotisivuilla kuntalaisten vastattavissa. Kysely analysoitiin ja toimitettiin tekniselle johtajalle tiedoksi ja toimenpiteitä varten.
Prosessikuvausten parannusehdotuksena on käydä läpi vastaavan protokollan mukaisesti myös muut Laitilan kaupungin toimialat, jotka ovat tehneet osin omat kuvauksensa itsenäisesti ja omalla tavallaan. Lisäksi teknisellä toimella kannattaa vuosittain käydä prosessikuvaukset läpi ja päivittää tarvittaessa, huomioiden myös ne, joita tämän opinnäytetyön aikana ei tehty.
Asiakastyytyväisyyskyselyn parannusehdotuksena voidaan pitää tärkeimpänä tiedonkulun lisäämistä. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että jopa oman organisaation jäsenet eivät tiedä mitä kuuluu kenenkin työhön.