Artistilanseeraus kansainvälisille markkinoille, case: White Balance
Nupponen, Krista (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nupponen, Krista
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703163346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on artistilanseeraus kansainvälisille markkinoille ja toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on luotu lanseeraussuunnitelma White Balance –yhtyeelle. White Balance on uusi elektro pop –genreen kuuluva duo, joka tavoittelee kansainvälistä uraa. White Balance on solminut levytyssopimuksen suomalaisen VILD Recordings –levy-yhtiön kanssa, jonka kanssa he pyrkivät edistämään uraansa. Lanseeraussuunnitelman avulla on tarkoitus selvittää sekä White Balancelle että VILD Recordingsille, mitä toimenpiteitä heidän tulisi tehdä seuraavaksi.
Lanseeraussuunnitelmassa olennaisessa osassa ovat tuotekehityksen eri vaiheet, kuluttajakäyttäytyminen sekä brändin, tarinan ja viestinnän rakentaminen. Brändin ja tarinan selkiyttäminen ovat yhtyeen uraa ajatellen tärkeässä asemassa, jotta voidaan luoda selkeä kokonaisuus ja viestiä yhtyeestä johdonmukaisesti. Tuotekehityksen eri osa-alueet ja kuluttajakäyttäytyminen ovat taas tärkeässä asemassa lähtötilanteen ymmärtämiseksi sekä jatkotoimenpiteiden määrittelyksi myöhemmässä vaiheessa. Iso-Britannian ja Saksan markkinoista saatu tieto pohjautuu sekä alan tutkimuksiin että asiantuntijahaastatteluihin.
Opinnäytetyön tuotoksena luotu lanseeraussuunnitelma antaa pohjan tulevalle lanseeraustyölle. Se antaa vastauksia sekä ohjeistuksia siitä, mitkä ovat yhtyeen seuraavat toimenpiteet kohdemarkkinoilla. Lanseeraussuunnitelma sisältää tavoitteiden, kohderyhmien, toimenpiteiden sekä tuloksien määrittelyn. Suunnitelma on tehty aikavälillä 10/2016-03/2017. Lanseeraussuunnitelmaa tulisi kehittää tulevien yhteistyökumppanien ja yhtyeen toimesta, sillä tämänhetkisen tilanteen muuttujien takia se ei anna ehdottomia vastauksia siihen, miten yhtyeen ja sen tulevien yhteistyökumppanien tulisi toimia.
Lanseeraussuunnitelmassa olennaisessa osassa ovat tuotekehityksen eri vaiheet, kuluttajakäyttäytyminen sekä brändin, tarinan ja viestinnän rakentaminen. Brändin ja tarinan selkiyttäminen ovat yhtyeen uraa ajatellen tärkeässä asemassa, jotta voidaan luoda selkeä kokonaisuus ja viestiä yhtyeestä johdonmukaisesti. Tuotekehityksen eri osa-alueet ja kuluttajakäyttäytyminen ovat taas tärkeässä asemassa lähtötilanteen ymmärtämiseksi sekä jatkotoimenpiteiden määrittelyksi myöhemmässä vaiheessa. Iso-Britannian ja Saksan markkinoista saatu tieto pohjautuu sekä alan tutkimuksiin että asiantuntijahaastatteluihin.
Opinnäytetyön tuotoksena luotu lanseeraussuunnitelma antaa pohjan tulevalle lanseeraustyölle. Se antaa vastauksia sekä ohjeistuksia siitä, mitkä ovat yhtyeen seuraavat toimenpiteet kohdemarkkinoilla. Lanseeraussuunnitelma sisältää tavoitteiden, kohderyhmien, toimenpiteiden sekä tuloksien määrittelyn. Suunnitelma on tehty aikavälillä 10/2016-03/2017. Lanseeraussuunnitelmaa tulisi kehittää tulevien yhteistyökumppanien ja yhtyeen toimesta, sillä tämänhetkisen tilanteen muuttujien takia se ei anna ehdottomia vastauksia siihen, miten yhtyeen ja sen tulevien yhteistyökumppanien tulisi toimia.