Sponsorointiyhteistyön kehittäminen
Niskala, Aleksi; Verronen, Vesa (2017)
Niskala, Aleksi
Verronen, Vesa
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153331
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan oululaista urheilumarkkinointia ja sponsorointiyhteistyötä, sekä sitä kuinka niitä voitaisiin kehittää. Yleisesti ottaen sponsorointia pidetään vielä kovin vanhanaikaisena ja oman mielenkiintomme pohjalta halusimme tutkia asiaa tarkemmin. Työn tarkoituksena on selvittää millä tasolla tällä hetkellä mennään, sekä sitä kuinka toimintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Idea opinnäytetyöhön lähti selkeästä tarpeesta, sillä toimeksiantajamme Oulun Dynamo Ry oli huomannut oman tilastollisen tutkimuksensa pohjalta puutteita paikallisissa yhteistyökumppanuuksissa yritysten ja seurojen välillä. Yrityksille suunnattu tutkimus antoi selviä viitteitä tyytymättömyydestä omien sponsorointiyhteistöidensä osalta. Näiden tietojen pohjalta heräsi tarve tutkia asiaa laajemmin ja selvittää mitä puutteita ja kehittämisen kohteita sponsorointiin liittyy. Jotta voitiin saada kattava sekä puolueeton kokonaiskuva asiasta, haluttiin tutkimukseen haastatella sekä paikallisia yrityksiä, että myöskin seuroja. Tämän vuoksi teoriaosuudessa keskitytään myös molempien osapuolien näkökulmiin sponsoroinnissa, minkä avulla pyritään korostamaan yhteistyön vastikkeellisuuden merkitystä. Tämä myös sen vuoksi, sillä jotta molemmat osapuolet voivat olla tyytyväisiä yhteistyöhön, täytyy molempien saada yhteistyöstä jonkinlaista hyötyä toimintaansa.
Teoriaosuus koostuu laajasta perehtymisestä urheilumarkkinointiin sekä sponsorointiin, ja pyrkimyksenä teoriapohjassa on selvittää perusteet asiaan liittyen, jotta lukijalle syntyy selkeä käsitys aiheesta, jota työllä pyritään kehittämään. Tutkimusosio suoritettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, haastattelemalla paikallisia yrityksiä sekä urheiluseuroja. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja niistä purettiin tärkeimmät seikat työhömme. Haastattelujen pohjalta pyrittiin saamaan konkreettisia vastauksia tutkimuskysymykseen, joka muodostui heti alkuvaiheissa seuraavanlaiseksi: ”Miten sponsorointiyhteistyötä voidaan kehittää?” Hypoteesina eli olettamana lyhykäisyydessään oli yhteistyön vastikkeellisuuden korostaminen. Tutkimuksesta saadut tulokset tukivat varsin selkeästi asetettua hypoteesia. Yhteistyössä tulee ymmärtää aina myös toista osapuolta, sillä yhteistyökumppanuus on kahden osapuolen välinen sopimus, minkä avulla kumpikin haluaa saavuttaa jonkinasteista hyötyä.
Työn tavoitteena on kehittää suomalaista sponsorointiyhteistyötä ja auttaa sekä seuroja, että yrityksiä, jotta yhteistöistä saadaan tulevaisuudessa hedelmällisempiä, ja suomalaista urheilua sekä markkinointia voidaan kehittää eteenpäin. Myös kaikille sponsoroinnista tai urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille uskomme opinnäytetyöstämme ja sen tuloksista olevan apua asiaan perehtymisessä ja sponsoroinnin parissa toimimiseen.
Idea opinnäytetyöhön lähti selkeästä tarpeesta, sillä toimeksiantajamme Oulun Dynamo Ry oli huomannut oman tilastollisen tutkimuksensa pohjalta puutteita paikallisissa yhteistyökumppanuuksissa yritysten ja seurojen välillä. Yrityksille suunnattu tutkimus antoi selviä viitteitä tyytymättömyydestä omien sponsorointiyhteistöidensä osalta. Näiden tietojen pohjalta heräsi tarve tutkia asiaa laajemmin ja selvittää mitä puutteita ja kehittämisen kohteita sponsorointiin liittyy. Jotta voitiin saada kattava sekä puolueeton kokonaiskuva asiasta, haluttiin tutkimukseen haastatella sekä paikallisia yrityksiä, että myöskin seuroja. Tämän vuoksi teoriaosuudessa keskitytään myös molempien osapuolien näkökulmiin sponsoroinnissa, minkä avulla pyritään korostamaan yhteistyön vastikkeellisuuden merkitystä. Tämä myös sen vuoksi, sillä jotta molemmat osapuolet voivat olla tyytyväisiä yhteistyöhön, täytyy molempien saada yhteistyöstä jonkinlaista hyötyä toimintaansa.
Teoriaosuus koostuu laajasta perehtymisestä urheilumarkkinointiin sekä sponsorointiin, ja pyrkimyksenä teoriapohjassa on selvittää perusteet asiaan liittyen, jotta lukijalle syntyy selkeä käsitys aiheesta, jota työllä pyritään kehittämään. Tutkimusosio suoritettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, haastattelemalla paikallisia yrityksiä sekä urheiluseuroja. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja niistä purettiin tärkeimmät seikat työhömme. Haastattelujen pohjalta pyrittiin saamaan konkreettisia vastauksia tutkimuskysymykseen, joka muodostui heti alkuvaiheissa seuraavanlaiseksi: ”Miten sponsorointiyhteistyötä voidaan kehittää?” Hypoteesina eli olettamana lyhykäisyydessään oli yhteistyön vastikkeellisuuden korostaminen. Tutkimuksesta saadut tulokset tukivat varsin selkeästi asetettua hypoteesia. Yhteistyössä tulee ymmärtää aina myös toista osapuolta, sillä yhteistyökumppanuus on kahden osapuolen välinen sopimus, minkä avulla kumpikin haluaa saavuttaa jonkinasteista hyötyä.
Työn tavoitteena on kehittää suomalaista sponsorointiyhteistyötä ja auttaa sekä seuroja, että yrityksiä, jotta yhteistöistä saadaan tulevaisuudessa hedelmällisempiä, ja suomalaista urheilua sekä markkinointia voidaan kehittää eteenpäin. Myös kaikille sponsoroinnista tai urheilumarkkinoinnista kiinnostuneille uskomme opinnäytetyöstämme ja sen tuloksista olevan apua asiaan perehtymisessä ja sponsoroinnin parissa toimimiseen.