Asukkaiden kokemukset asuntojen ja rappukäytävien pintamateriaalikorjauksesta
Karhila, Anniina (2017)
Karhila, Anniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703083057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr. Se toteutti KOAS Letkut -kohteeseensa asuntojen ja rappukäytävien pintamateriaalikorjauksen, joka oli uusi toimintatapa. Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö sr nimittää kyseistä korjausta nimellä ”Face Lift”. Korjaus ei estänyt asumista. Pintamateriaalikorjauksen tarkoituksena oli ensisijaisesti lisätä asukkaiden asumismukavuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää KOAS Letkut -talojen asukkaiden kokemukset ”Face Liftistä”.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluilla ja asukaskyselyllä. Puhelinhaastattelut tehtiin ennen korjaustöiden alkamista. Kyseessä oli ennakkohaastattelu asukkaiden odotuksista ja sen hetkisestä tyytyväisyydestä. Haastateltavia oli yhteensä viisi. Asukaskysely lähetettiin kaikkien KOAS Letkut –talojen asukkaiden sähköposteihin ”Face Liftin” päätyttyä marraskuun 2016 lopussa. Kyselyä pidettiin vastattavissa noin kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 61, ja vastausprosentiksi tuli 48 %.
Puhelinhaastattelujen perusteella haastateltavilla oli positiivia odotuksia korjauksesta ja he odottivat sitä innokkaina. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä ”Face Liftin” laajuuteen ja sisältöön. Asukaskyselyn perusteella saatiin selville, että vastaajat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä ”Face Liftiin” ja kokivat sen hyväksi. Vähiten tyytyväisiä oltiin korjauksen laajuuteen ja sisältöön ja eniten lattian lopputulokseen. Asumismukavuutta laskivat ”Face Liftin” aikana meluhaitta ja vesikatkot.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin kehitysideoita, joita voidaan toteuttaa myöhem-min. Tutkimustuloksista saatu uusi, tarpeellinen tieto on hyvin tärkeää toimeksiantajalle, sillä kyseessä oli täysin uusi toimintatapa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluilla ja asukaskyselyllä. Puhelinhaastattelut tehtiin ennen korjaustöiden alkamista. Kyseessä oli ennakkohaastattelu asukkaiden odotuksista ja sen hetkisestä tyytyväisyydestä. Haastateltavia oli yhteensä viisi. Asukaskysely lähetettiin kaikkien KOAS Letkut –talojen asukkaiden sähköposteihin ”Face Liftin” päätyttyä marraskuun 2016 lopussa. Kyselyä pidettiin vastattavissa noin kaksi viikkoa. Vastauksia saatiin 61, ja vastausprosentiksi tuli 48 %.
Puhelinhaastattelujen perusteella haastateltavilla oli positiivia odotuksia korjauksesta ja he odottivat sitä innokkaina. Haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä ”Face Liftin” laajuuteen ja sisältöön. Asukaskyselyn perusteella saatiin selville, että vastaajat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä ”Face Liftiin” ja kokivat sen hyväksi. Vähiten tyytyväisiä oltiin korjauksen laajuuteen ja sisältöön ja eniten lattian lopputulokseen. Asumismukavuutta laskivat ”Face Liftin” aikana meluhaitta ja vesikatkot.
Tutkimustulosten perusteella esitettiin kehitysideoita, joita voidaan toteuttaa myöhem-min. Tutkimustuloksista saatu uusi, tarpeellinen tieto on hyvin tärkeää toimeksiantajalle, sillä kyseessä oli täysin uusi toimintatapa.