Tulkinnan opettaminen laulunopetuksessa
Manninen, Julia (2017)
Manninen, Julia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022855
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tutkittiin tulkinnan opetuksen painottamista laulunopetuksessa. Taustatietoa työlle tuovat aiempi laulutulkintaa ja teatterilaulua käsittelevä kirjallisuus sekä oman opetuksen reflektointi.
Opinnäytetyöhön kuului myös verkkokysely, joka osoitettiin pop/jazz-laulua opettaville. Kyselyn avulla selvitettiin, mikä on tulkinnan opetuksen tämänhetkinen rooli laulunopetuksessa. Tekijä vertaili kyselyn laulunopettajien vastauksia omiin näkemyksiinsä tulkinnan opettamisesta.
Sekä tekijä että kyselyyn vastanneet kokevat tulkinnan opettamisen yhdeksi tärkeimmistä osa-alueista laulunopetuksessa. Samalla sitä pidetään vaativana ja haastavana lajina, joka vaatii opettajalta kärsivällisyyttä, tilannetajua sekä myötätuntoa. Verkkokyselyn tuloksien perusteella tulkintaa painotetaan laulunopetuksessa liian vähän.
Työ antoi tekijälle uusia työkaluja tulkinnan opettamiseen ja syvensi tekijän tietoja aiheesta. Opinnäytetyö voi kannustaa laulunopettajia hyödyntämään tulkintaa enemmän opetuksessaan. Työtä voivat hyödyntää myös laulajat, jotka haluavat kehittää itseään tulkitsijoina.
Opinnäytetyöhön kuului myös verkkokysely, joka osoitettiin pop/jazz-laulua opettaville. Kyselyn avulla selvitettiin, mikä on tulkinnan opetuksen tämänhetkinen rooli laulunopetuksessa. Tekijä vertaili kyselyn laulunopettajien vastauksia omiin näkemyksiinsä tulkinnan opettamisesta.
Sekä tekijä että kyselyyn vastanneet kokevat tulkinnan opettamisen yhdeksi tärkeimmistä osa-alueista laulunopetuksessa. Samalla sitä pidetään vaativana ja haastavana lajina, joka vaatii opettajalta kärsivällisyyttä, tilannetajua sekä myötätuntoa. Verkkokyselyn tuloksien perusteella tulkintaa painotetaan laulunopetuksessa liian vähän.
Työ antoi tekijälle uusia työkaluja tulkinnan opettamiseen ja syvensi tekijän tietoja aiheesta. Opinnäytetyö voi kannustaa laulunopettajia hyödyntämään tulkintaa enemmän opetuksessaan. Työtä voivat hyödyntää myös laulajat, jotka haluavat kehittää itseään tulkitsijoina.