Logistiikan perustutkinnon kilpailukyvyn parantaminen läpäisyä ja asiakastyytyväisyyttä kehittäen : Case Turun ammatti-instituutti
Mäkelä, Timo (2017)
Mäkelä, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703022843
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Turun ammatti-instituutin logistiikan perustutkinnon kilpailukykyä siten, että opiskelijoiden läpäisyä parannetaan asiakastyytyväisyyttä lisäämällä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi tuoda kilpailukyky-käsite myös julkisen sektorin koululaitokseen käytännön tekojen kautta. Läpäisyä tehostamalla voidaan lisätä koulutusohjelman ja koko koulun kilpailukykyä kehittyvillä koulutus-markkinoilla.
Asiakastyytyväisyyden nykytila selvitettiin asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kysely toteutettiin Excel-verkkokyselynä. Vastaamaan kutsuttiin kaikki logistiikan perustutkinnossa opiskelevat opiskelijat. Kyselyyn saatiin vastaamaan 37 prosenttia opiskelijoista.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä tutkimuksena, jossa ennalta tarkkaan määrättyihin asioihin haluttiin vastauksia selkeästi numeeriseen muotoon muutettavana tietona. Osa tutkimuksesta haluttiin lisäksi toteuttaa laadullisena tutkimuksena, jossa vastaajalle annettiin mahdollisuus antaa ennalta odottamattomia vastauksia.
Tuloksina tutkimuksista saatiin tarkkaa tietoa tämän hetken asiakastyytyväisyydestä. Tuloksena voidaan myös pitää itse asiakastyytyväisyyskyselyä, jota ei aikaisemmin ollut näin kohdennetusti toteutettu.
Tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia tilaajalle läpäisyn ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Kehitysehdotukset on koottu helposti ymmärrettävään muotoon, jotta tilaajan on helppo ottaa ne käyttöön. Kehitysehdotukset on jaoteltu siten, että johto, opetushenkilöstö sekä muu henkilökunta pystyvät löytämään omaa työtehtävänsä kuvaavat kehityskohteet.
Asiakastyytyväisyyden nykytila selvitettiin asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kysely toteutettiin Excel-verkkokyselynä. Vastaamaan kutsuttiin kaikki logistiikan perustutkinnossa opiskelevat opiskelijat. Kyselyyn saatiin vastaamaan 37 prosenttia opiskelijoista.
Tutkimus toteutettiin pääosin määrällisenä tutkimuksena, jossa ennalta tarkkaan määrättyihin asioihin haluttiin vastauksia selkeästi numeeriseen muotoon muutettavana tietona. Osa tutkimuksesta haluttiin lisäksi toteuttaa laadullisena tutkimuksena, jossa vastaajalle annettiin mahdollisuus antaa ennalta odottamattomia vastauksia.
Tuloksina tutkimuksista saatiin tarkkaa tietoa tämän hetken asiakastyytyväisyydestä. Tuloksena voidaan myös pitää itse asiakastyytyväisyyskyselyä, jota ei aikaisemmin ollut näin kohdennetusti toteutettu.
Tulosten pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia tilaajalle läpäisyn ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Kehitysehdotukset on koottu helposti ymmärrettävään muotoon, jotta tilaajan on helppo ottaa ne käyttöön. Kehitysehdotukset on jaoteltu siten, että johto, opetushenkilöstö sekä muu henkilökunta pystyvät löytämään omaa työtehtävänsä kuvaavat kehityskohteet.