Sosionomin (AMK) osaamistarpeiden kartoittaminen lastensuojelu- ja perhetyössä
Teirivaara, Marianne; Ollikainen, Maarit (2017)
Teirivaara, Marianne
Ollikainen, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232653
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2017. Opetussuunnitelman valmistelu sisälsi sosionomikoulutuksen opetussisällön tarkastelu- ja kehittämistyön. Uuden opetussuunnitelman työryhmä oli nähnyt tarpeelliseksi tarkastella sosionomikoulutuksen lastensuojelu- ja perhetyön tuottamaa osaamista. Yhteiskunnan muutokset, työelämän ja asiakkaan tarpeet vaikuttavat sosionomikoulutuksen opetussuunnitelman kehittämiseen. Sosionomi on nimikkeenä vielä suhteellisen nuori ja vaikka tietoisuus sosionomien osaamisesta on lisääntynyt vuosien varrella, on edelleen tärkeää kehittää sosionomien osaamista vastaamaan etenkin työelämästä nousseisiin tarpeisiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyössä selvitettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, minkälaista osaamista Lahden ammattikorkeakoulu on tuottanut lastensuojelu- ja perhetyöhön, minkälaista osaamista lastensuojelu- ja perhetyössä työskenteleviltä sosionomeilta vaaditaan ja vastaavatko Lahden ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen lastensuojelu- ja perhetyön osaamistavoitteet työelämän osaamistarpeita. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Lahden ammattikorkeakoulusta valmistunutta lastensuojelu- ja perhetyössä työskentelevää sosionomia. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Lahden ammattikorkeakoulu tuottaa sosionomeille hyvät perustaidot ja - tiedot, ymmärryksen ihmisen kasvusta ja kehityksestä ja lakien perusteista, mutta paljon toivottiin myös koulutukseen lisää. Tuloksista selvisi, että haastateltavat kokevat asiakkaan kohtaamisen, asiakastyön osaamisen, eettisen osaamisen ja menetelmäosaamisen työssään tärkeimmiksi osaamisalueiksi. Työelämälähtöisyyden lisäämistä koulutukseen koettiin myös tärkeäksi, sillä koulutuksen ja työelämän välinen vuoropuhelu on tärkeää. Haastatteluista selvisi, että työelämän haasteiden tulee näkyä koulutuksen sisällössä, jotta koulutus pystyy tuottamaan oikeanlaista osaamista vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyössä selvitettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, minkälaista osaamista Lahden ammattikorkeakoulu on tuottanut lastensuojelu- ja perhetyöhön, minkälaista osaamista lastensuojelu- ja perhetyössä työskenteleviltä sosionomeilta vaaditaan ja vastaavatko Lahden ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen lastensuojelu- ja perhetyön osaamistavoitteet työelämän osaamistarpeita. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää Lahden ammattikorkeakoulusta valmistunutta lastensuojelu- ja perhetyössä työskentelevää sosionomia. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Lahden ammattikorkeakoulu tuottaa sosionomeille hyvät perustaidot ja - tiedot, ymmärryksen ihmisen kasvusta ja kehityksestä ja lakien perusteista, mutta paljon toivottiin myös koulutukseen lisää. Tuloksista selvisi, että haastateltavat kokevat asiakkaan kohtaamisen, asiakastyön osaamisen, eettisen osaamisen ja menetelmäosaamisen työssään tärkeimmiksi osaamisalueiksi. Työelämälähtöisyyden lisäämistä koulutukseen koettiin myös tärkeäksi, sillä koulutuksen ja työelämän välinen vuoropuhelu on tärkeää. Haastatteluista selvisi, että työelämän haasteiden tulee näkyä koulutuksen sisällössä, jotta koulutus pystyy tuottamaan oikeanlaista osaamista vastaamaan paremmin työelämän tarpeita.