Puhtauspäivä osana yhdistyksen markkinointiviestintää
Rantanen, Karla (2017)
Rantanen, Karla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702232628
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli valtakunnallinen teemapäivä Puhtauspäivä, joka järjestettiin toista kertaa 2.12.2016. Vuosittain järjestettävän päivän teemana on ”kiitä siivoojaa” ja tavoitteena on nostaa esiin siivoojan työn merkitystä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli päivän organisoinnista vastaava puhtausalan keskusjärjestö SSTL Puhtausala ry. Tarkoituksena oli Puhtauspäivän suunnittelu- ja toteutusprosessin pohjalta laatia kehittämisehdotuksia seuraavien vuosien suunnittelun tueksi sekä arvioida päivän konseptia ja toimivuutta osana yhdistyksen markkinointiviestintää.
Teoriaosassa perehdytään markkinointiviestintään, tapahtuman järjestämiseen sekä ammattisiivouksen historiaan ja merkitykseen yhteiskunnassa. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimi Puhtauspäivän palautekyselynä. Tutkimusongelmana oli Puhtauspäivän markkinoinnin onnistuminen.
Tutkimustuloksista nähdään, mitkä olivat tehokkaimmat markkinointikanavat sekä kuinka selkeästi Puhtauspäivän viesti ja merkitys ymmärrettiin. Avoimissa palautteissa mainitut kehitysideat ovat hyvin linjassa opinnäytetyön kirjoittajan omien havaintojen kanssa. Opinnäytetyön loppuun on koottu yhteenveto toteutuksen pohjalta esiin nousseista seikoista, joihin on kiinnitettävä erityistä huomiota jatkossa Puhtauspäivää järjestettäessä. Opinnäytetyön tulosten mukaan Puhtauspäivä on SSTL Puhtausala ry:lle erinomainen markkinointiviestinnän kanava, jonka kautta voidaan lähestyä niin puhtausalan ammattilaisia kuin alan ulkopuolella toimivia.
Teoriaosassa perehdytään markkinointiviestintään, tapahtuman järjestämiseen sekä ammattisiivouksen historiaan ja merkitykseen yhteiskunnassa. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toimi Puhtauspäivän palautekyselynä. Tutkimusongelmana oli Puhtauspäivän markkinoinnin onnistuminen.
Tutkimustuloksista nähdään, mitkä olivat tehokkaimmat markkinointikanavat sekä kuinka selkeästi Puhtauspäivän viesti ja merkitys ymmärrettiin. Avoimissa palautteissa mainitut kehitysideat ovat hyvin linjassa opinnäytetyön kirjoittajan omien havaintojen kanssa. Opinnäytetyön loppuun on koottu yhteenveto toteutuksen pohjalta esiin nousseista seikoista, joihin on kiinnitettävä erityistä huomiota jatkossa Puhtauspäivää järjestettäessä. Opinnäytetyön tulosten mukaan Puhtauspäivä on SSTL Puhtausala ry:lle erinomainen markkinointiviestinnän kanava, jonka kautta voidaan lähestyä niin puhtausalan ammattilaisia kuin alan ulkopuolella toimivia.