Riihimäen pyöräpysäköinnin kehittäminen
Luoto, Henri (2017)
Luoto, Henri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702222617
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Riihimäen pyöräpysäköinnin nykytilaa ja miettiä kehittäviä toimenpiteitä Riihimäen pyöräpysäköintiin. Työssä selvitettiin myös pyöräpysäköinnin kunnossapidon vaatimuksia. Työn toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on keskitytty tarkastelemaan pyöräpysäköinnin yleisiä vaatimuksia ja suunnitteluohjeita. Työn tavoitteena oli saada tietoa Riihimäen pyöräpysäköinnin nykytilasta ja luoda kehitysehdotuksia pyöräpysäköinnin olosuhteiden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä valittiin Riihimäen kaupungin alueelta viisi kohdetta tarkempaan tarkasteluun ja näille valituille alueille tehtiin maastokäynnit. Maastokäyntien avulla selvitettiin, miten pyöräpysäköinti on valituissa kohteissa järjestetty. Aineistona työssä on käytetty internetistä löytyviä pyöräpysäköinnin suunnitteluohjeita, joita ovat laatineet esimerkiksi Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Helsingin seudun liikenne, Liikennevirasto ja Helsingin kaupungin liikennelaitos.
Tutkimuksen perusteella Riihimäen pyöräpysäköinti on pääasiassa järjestetty rengastelineillä. Palvelutasotekijöitä pysäköintialueilla oli vähän ja kunnossapitoon pitäisi tietyillä alueilla panostaa nykyistä enemmän. Uusia ratkaisuja ja investointeja tarvitaan, jotta pyöräpysäköintiä voidaan Riihimäellä kehittää entisestään. Tulevaisuudessa pysäköinnin suunnitteluun tulee kiinnittää huomiota, pysäköintiä tulee suunnitella aluekohtaisesti ja pysäköintialueiden kunnossapitoa tulee kehittää. Tutkimuksen tärkein kehitysehdotus on nykyisten rengastelineiden korvaaminen runkolukituksen mahdollistavilla telineillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on keskitytty tarkastelemaan pyöräpysäköinnin yleisiä vaatimuksia ja suunnitteluohjeita. Työn tavoitteena oli saada tietoa Riihimäen pyöräpysäköinnin nykytilasta ja luoda kehitysehdotuksia pyöräpysäköinnin olosuhteiden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä valittiin Riihimäen kaupungin alueelta viisi kohdetta tarkempaan tarkasteluun ja näille valituille alueille tehtiin maastokäynnit. Maastokäyntien avulla selvitettiin, miten pyöräpysäköinti on valituissa kohteissa järjestetty. Aineistona työssä on käytetty internetistä löytyviä pyöräpysäköinnin suunnitteluohjeita, joita ovat laatineet esimerkiksi Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Helsingin seudun liikenne, Liikennevirasto ja Helsingin kaupungin liikennelaitos.
Tutkimuksen perusteella Riihimäen pyöräpysäköinti on pääasiassa järjestetty rengastelineillä. Palvelutasotekijöitä pysäköintialueilla oli vähän ja kunnossapitoon pitäisi tietyillä alueilla panostaa nykyistä enemmän. Uusia ratkaisuja ja investointeja tarvitaan, jotta pyöräpysäköintiä voidaan Riihimäellä kehittää entisestään. Tulevaisuudessa pysäköinnin suunnitteluun tulee kiinnittää huomiota, pysäköintiä tulee suunnitella aluekohtaisesti ja pysäköintialueiden kunnossapitoa tulee kehittää. Tutkimuksen tärkein kehitysehdotus on nykyisten rengastelineiden korvaaminen runkolukituksen mahdollistavilla telineillä.