Sosiaalisen median käyttö ja hyödyntäminen työnhaussa : Työnhakukampanjat ja blogit
Kohtamäki, Mari (2017)
Kohtamäki, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden sosiaalisen median käyttöä ja hyödyntämistä työnhaussa. Toisena tavoitteena oli kartoittaa työnhakukampanjan toteuttaneiden sekä myynnin, markkinoinnin ja rekrytoinnin ammattilaisten ajatuksia blogin hyödyntämisestä työnhaussa sekä heidän ajatuksiaan sosiaalisen median ja digitalisaation vaikutuksista työnhakuun tulevaisuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Tutkimuksissa käytettiin määrällistä ja laadullista menetelmää.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sosiaalisen median hyödyntämistä, verkostoitumista, oman osaamisen tunnistamista ja markkinointia työnantajalle sekä tulevaisuuden näkymiä työnhaussa. Toisessa osassa perehdytään sosiaalisen median kanavista erityisesti blogiin työnhaun tukena.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median käytetyimmät kanavat olivat Facebook, Instagram ja Snapchat. Työnhaussa eniten hyödynnettiin Facebookia ja LinkedInia. Yleisimpiä tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa olivat työnhakuilmoitusten ja potentiaalisten työnantajien seuraaminen, oman alan ammattilaisten ja mielipidevaikuttajien seuraaminen sekä oman ammatillisen profiilin luominen. Sosiaalinen media ja digitalisaatio ovat nyt jo muuttaneet työnhakua, ja työnhaku tulee yhä enemmän painottumaan sosiaaliseen mediaan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden sosiaalisen median opinnoissa ja urasuunnittelussa.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään sosiaalisen median hyödyntämistä, verkostoitumista, oman osaamisen tunnistamista ja markkinointia työnantajalle sekä tulevaisuuden näkymiä työnhaussa. Toisessa osassa perehdytään sosiaalisen median kanavista erityisesti blogiin työnhaun tukena.
Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median käytetyimmät kanavat olivat Facebook, Instagram ja Snapchat. Työnhaussa eniten hyödynnettiin Facebookia ja LinkedInia. Yleisimpiä tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa olivat työnhakuilmoitusten ja potentiaalisten työnantajien seuraaminen, oman alan ammattilaisten ja mielipidevaikuttajien seuraaminen sekä oman ammatillisen profiilin luominen. Sosiaalinen media ja digitalisaatio ovat nyt jo muuttaneet työnhakua, ja työnhaku tulee yhä enemmän painottumaan sosiaaliseen mediaan. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Seinäjoen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden sosiaalisen median opinnoissa ja urasuunnittelussa.