Vaatimusmäärittelyn merkitys tietojärjestelmän kehittämisessä
Lehtimäki, Päivi (2017)
Lehtimäki, Päivi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702162467
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaatimusmäärittelyn merkitystä tietojärjestelmän kehittämisessä. Työssä tarkastellaan Yritys X:n ylläpitovaiheessa olevan tietojärjestelmän pienkehitystyöprojektia, joka toteutettiin vuonna 2014. Opinnäytetyön kirjoittaja oli kehitysprojektissa yhtenä projektiryhmän jäsenenä määrittelemässä asiakasvaatimuksia, sekä testaamassa määriteltyjä vaatimuksia järjestelmän pääkäyttäjän näkökulmasta. Opinnäytetyö toimii opinnäytetyön kirjoittajalle oman oppimisen prosessina.
Työn tavoitteena oli tutkia vaatimusmäärittelyn prosessia, kuinka se tulisi toteuttaa ja mitä tekniikoita vaatimusten dokumentoimisessa tulisi käyttää. Teoriatietojen perusteella analysoitiin Yritys X:n pienkehitystyöprojektin vaatimusmäärittelyprosessia, sekä voisiko kohdeorganisaatio kehittää vaatimusmäärittelyään jollain tavalla.
Käytännössä vaatimusten dokumentoiminen havaittiin tässä kehitysprojektissa puutteelliseksi. Asiakasvaatimuksiin perustuvaa toiminnallisten vaatimusten määrittelydokumenttia ei luotu, eikä vaatimuksia dokumentoitu yleisten alalla käytettävien tekniikoiden, kuten esimerkiksi UML-kuvausten avulla. Lisäksi projektiin liittyvä dokumentaatio oli osittain vain sovelluksen kehittäjien hallussa. Jatkossa vaatimusten dokumentoimiseen tulisi panostaa ja kaikki projektin dokumentaatio tulisi olla myös tietohallinnon ja liiketoiminnan saatavilla, eikä vain kehittäjien, jotta niitä voitaisiin hyödyntää tulevissa projekteissa.
Työn tavoitteena oli tutkia vaatimusmäärittelyn prosessia, kuinka se tulisi toteuttaa ja mitä tekniikoita vaatimusten dokumentoimisessa tulisi käyttää. Teoriatietojen perusteella analysoitiin Yritys X:n pienkehitystyöprojektin vaatimusmäärittelyprosessia, sekä voisiko kohdeorganisaatio kehittää vaatimusmäärittelyään jollain tavalla.
Käytännössä vaatimusten dokumentoiminen havaittiin tässä kehitysprojektissa puutteelliseksi. Asiakasvaatimuksiin perustuvaa toiminnallisten vaatimusten määrittelydokumenttia ei luotu, eikä vaatimuksia dokumentoitu yleisten alalla käytettävien tekniikoiden, kuten esimerkiksi UML-kuvausten avulla. Lisäksi projektiin liittyvä dokumentaatio oli osittain vain sovelluksen kehittäjien hallussa. Jatkossa vaatimusten dokumentoimiseen tulisi panostaa ja kaikki projektin dokumentaatio tulisi olla myös tietohallinnon ja liiketoiminnan saatavilla, eikä vain kehittäjien, jotta niitä voitaisiin hyödyntää tulevissa projekteissa.