Brändin merkityssisällön luominen
Melkko, Elsa (2017)
Melkko, Elsa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykselle brändin merkityssisältö ja kirkastaa yrityksen jo olemassa olevaa brändiä tuottamalla yrityksen käyttöön brändiopas. Brändioppaaseen kiteytettiin kaikki yrityksen brändin ydintä koskevat keskeiset teemat tiiviisti yhteen ja opas toimii yrityksen markkinoinnin ja liiketoiminnan tukena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mistä elementeistä brändi koostuu, miten sen merkityssisältö määritellään ja kuinka brändi rakennetaan. Opinnäytetyöraportissa selvitettiin keskeisten käsitteiden merkitys brändin rakentamisessa.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tietopohja koostui tekijän jo olemassa olevasta tiedosta, jota täydennettiin kirjallisuuslähteiden ja asiantuntijahaastatteluista saatujen tietojen avulla. Asiantuntijahaastatteluilla haluttiin saada erilaista, käytännönläheisempää tietoa brändin rakentamisenprosessista kirjallisuudesta poimittujen teoriatietojen rinnalle. Tässä opinnäytetyössä ei käsitelty brändistrategiaa, markkinointiviestintää tai brändiviestintää koskevia teemoja.
Työn lopputuloksena syntyi brändiopas ja toimeksiantajayritys oli erittäin tyytyväinen työn lopputulokseen. Työn alussa oli hieman erilainen näkemys siitä, mitä työn lopputuloksena syntyisi, mutta prosessin aikana tavoitteet selkeytyivät ja lopputuloksella saavutettiin tavoitteet merkityksellisestä ja hyödyllisestä tuotoksesta, brändioppaasta toimeksiantajayritykselle.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Tietopohja koostui tekijän jo olemassa olevasta tiedosta, jota täydennettiin kirjallisuuslähteiden ja asiantuntijahaastatteluista saatujen tietojen avulla. Asiantuntijahaastatteluilla haluttiin saada erilaista, käytännönläheisempää tietoa brändin rakentamisenprosessista kirjallisuudesta poimittujen teoriatietojen rinnalle. Tässä opinnäytetyössä ei käsitelty brändistrategiaa, markkinointiviestintää tai brändiviestintää koskevia teemoja.
Työn lopputuloksena syntyi brändiopas ja toimeksiantajayritys oli erittäin tyytyväinen työn lopputulokseen. Työn alussa oli hieman erilainen näkemys siitä, mitä työn lopputuloksena syntyisi, mutta prosessin aikana tavoitteet selkeytyivät ja lopputuloksella saavutettiin tavoitteet merkityksellisestä ja hyödyllisestä tuotoksesta, brändioppaasta toimeksiantajayritykselle.