Huoltohenkilöstön osaamiskartoitus : Case: Schneider Electric
Lybeck, Leena (2016)
Lybeck, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli osaamiskartoitus ja sen toimeksiantaja oli Schneider Electric Finland. Yrityksessä ei ole aiemmin tehty huoltohenkilöstön osaamiskartoitusta, joten kartoitus nähtiin tarpeellisena. Työn tarkoitus oli selvittää, mitä ammatillista osaamista yrityksen huoltohenkilöstö työssään tarvitsee sekä selvittää, mikä on Field Service Southin henkilöstön ammatillisen osaamisen nykytaso.
Tutkimus liittyi vain tekniseen ammattiosaamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia tarvittavista ammatillisista osaamista osaamiskartta sekä suunnitella ja toteuttaa osaamiskartoitus pilottiluontoisesti Field Service Southin huoltohenkilöstölle ja laatia tietojen perustella osaamismatriisi toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksen teoreettinen tietoperusta muodostui oppimisesta, oppimisen kautta syntyvästä osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Myös osaamisen kartoittamisen teorian periaatteisiin tutustuttiin.
Case-tutkimuksen tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, jota täydennettiin suppealla esitutkimuksella laadullisen tutkimuksen keinoin. Kvalitatiivisessa esitutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä teknisille asiantuntijoille tehtyjä avoimia haastatteluja. Kvantitatiivisen tutkimuksen tiedot kerättiin sähköisellä, pääosin strukturoidulla osaamiskartoituskyselyllä. Kvantitatiivien tutkimusaineisto analysoitiin aihealueittain kyselytutkimusvälineenä käytetyllä Webropol-järjestelmällä ja Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perustella saatiin selville Schneider Electricin huoltohenkilöstön työssään tarvitsemat yksittäiset ammatilliset, tekniset osaamiset, jotka listattiin osaamiskartaksi. Selvitettiin Field Service Southin huoltohenkilöstön osaamisen nykytaso, jonka perusteella toteutettiin Excel-muotoinen osaamismatriisi yrityksen käyttöön. Osa tutkimuksessa esiintyvästä tiedosta on luottamuksellista, joten niitä ei ole mukana opinnäytetyön julkaistavassa versiossa.
Kehittämisehdotuksena esitettiin puuttuvien osaamiskartoitusvastausten hankkimista. Ehdotettiin myös osaamisen tavoitetasojen määrittämistä sekä ryhmän että yksittäisten työntekijöiden osaamisprofiilien laatimista. Lisäksi ehdotettiin uuden osaamiskartoituskyselyn tekemistä, jonka tuloksia esitetiin verrattavaksi nyt saatuihin tutkimustuloksiin.
Tutkimus liittyi vain tekniseen ammattiosaamiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia tarvittavista ammatillisista osaamista osaamiskartta sekä suunnitella ja toteuttaa osaamiskartoitus pilottiluontoisesti Field Service Southin huoltohenkilöstölle ja laatia tietojen perustella osaamismatriisi toimeksiantajan käyttöön.
Tutkimuksen teoreettinen tietoperusta muodostui oppimisesta, oppimisen kautta syntyvästä osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä. Myös osaamisen kartoittamisen teorian periaatteisiin tutustuttiin.
Case-tutkimuksen tutkimusotteeksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, jota täydennettiin suppealla esitutkimuksella laadullisen tutkimuksen keinoin. Kvalitatiivisessa esitutkimuksessa käytettiin tiedonhankintamenetelmänä teknisille asiantuntijoille tehtyjä avoimia haastatteluja. Kvantitatiivisen tutkimuksen tiedot kerättiin sähköisellä, pääosin strukturoidulla osaamiskartoituskyselyllä. Kvantitatiivien tutkimusaineisto analysoitiin aihealueittain kyselytutkimusvälineenä käytetyllä Webropol-järjestelmällä ja Microsoft Excel-ohjelmalla.
Tutkimustulosten perustella saatiin selville Schneider Electricin huoltohenkilöstön työssään tarvitsemat yksittäiset ammatilliset, tekniset osaamiset, jotka listattiin osaamiskartaksi. Selvitettiin Field Service Southin huoltohenkilöstön osaamisen nykytaso, jonka perusteella toteutettiin Excel-muotoinen osaamismatriisi yrityksen käyttöön. Osa tutkimuksessa esiintyvästä tiedosta on luottamuksellista, joten niitä ei ole mukana opinnäytetyön julkaistavassa versiossa.
Kehittämisehdotuksena esitettiin puuttuvien osaamiskartoitusvastausten hankkimista. Ehdotettiin myös osaamisen tavoitetasojen määrittämistä sekä ryhmän että yksittäisten työntekijöiden osaamisprofiilien laatimista. Lisäksi ehdotettiin uuden osaamiskartoituskyselyn tekemistä, jonka tuloksia esitetiin verrattavaksi nyt saatuihin tutkimustuloksiin.