Pois syrjästä-hankkeen toiminnalliset Selviytymispeli-vanhempainillat vanhempien kokemana
Mikkola, Anne (2017)
Mikkola, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062044
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia Pois syrjästä -hankkeen toiminnallisista Selviytymispeli-vanhempainilloista. Tavoitteena oli kehittää Selviytymispeli-illan käytäntöjä saadun palautteen avulla. Tutkimuskysymyksinä oli: mitä hyvää Selviytymispeli-vanhempainilloissa oli vanhempien kokemana? Mitä huonoa Selviytymispeli-vanhempainilloissa oli ja miten Selviytymispeli-vanhempainiltoja voitaisiin kehittää?
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella (N=16). Kyselylomake sisälsi kolme informatiivista valintakysymystä ja kolme avointa kysymystä. Kyselylomakkeet lähetettiin Wilma-sähköviestijärjestelmän kautta Friitalan ja Vanhakylän koulun kuudensien luokkien vanhemmille. Sähköinen kysely toteutettiin syyskuussa 2016. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista analyysia, jossa teoria rakennettiin havaintojen pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat kokivat Selviytymispeli-vanhempainillan vanhemmuutta ja kasvatuskumppanuutta tukevana. Vanhempainillan sisältö tarjosi vertaistukea ja tuki koulun ja kodin yhteistyötä. Selviytymispeli-vanhempainillassa koetut negatiiviset tekijät liittyivät illan toteutukseen ja ryhmätyöskentelyyn liittyviin seikkoihin. Vanhemmat kokivat vanhempainiltaan käytetyn ajan liian vähäisenä ja vieraiden kanssa ryhmässä olon hankalana. Vanhemmat antoivat kehitysideoita Selviytymispeli-vanhempainiltaan, etenkin ryhmä- ja rastityöskentelyyn. Vanhemmat toivoivat vähemmän rasteja ja vaihtelua keskustelunaiheisiin. Vanhemmat toivoivat myös ryhmäjakojen tekemistä etukäteen ja että vanhempia olisi ryhmissä vähemmän. Vanhemmat toivoivat vanhempainillan alkuun ryhmäytymistehtävää. Selviytymispeli-vanhempainiltaan osallistuneet vanhemmat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä illan sisältöön.
Vanhemmilta kerätty tieto auttaa Selviytymispeli-vanhempainiltojen käytäntöjen kehittämisessä jatkossa. Tuloksista kävi ilmi myönteisiä Selviytymispeli-vanhempainillan käytäntöjä, mutta myös kehittämisideoita joilla Selviytymispeli-iltojen käytäntöjä voidaan kehittää jatkossa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoidulla sähköisellä kyselylomakkeella (N=16). Kyselylomake sisälsi kolme informatiivista valintakysymystä ja kolme avointa kysymystä. Kyselylomakkeet lähetettiin Wilma-sähköviestijärjestelmän kautta Friitalan ja Vanhakylän koulun kuudensien luokkien vanhemmille. Sähköinen kysely toteutettiin syyskuussa 2016. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista analyysia, jossa teoria rakennettiin havaintojen pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vanhemmat kokivat Selviytymispeli-vanhempainillan vanhemmuutta ja kasvatuskumppanuutta tukevana. Vanhempainillan sisältö tarjosi vertaistukea ja tuki koulun ja kodin yhteistyötä. Selviytymispeli-vanhempainillassa koetut negatiiviset tekijät liittyivät illan toteutukseen ja ryhmätyöskentelyyn liittyviin seikkoihin. Vanhemmat kokivat vanhempainiltaan käytetyn ajan liian vähäisenä ja vieraiden kanssa ryhmässä olon hankalana. Vanhemmat antoivat kehitysideoita Selviytymispeli-vanhempainiltaan, etenkin ryhmä- ja rastityöskentelyyn. Vanhemmat toivoivat vähemmän rasteja ja vaihtelua keskustelunaiheisiin. Vanhemmat toivoivat myös ryhmäjakojen tekemistä etukäteen ja että vanhempia olisi ryhmissä vähemmän. Vanhemmat toivoivat vanhempainillan alkuun ryhmäytymistehtävää. Selviytymispeli-vanhempainiltaan osallistuneet vanhemmat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä illan sisältöön.
Vanhemmilta kerätty tieto auttaa Selviytymispeli-vanhempainiltojen käytäntöjen kehittämisessä jatkossa. Tuloksista kävi ilmi myönteisiä Selviytymispeli-vanhempainillan käytäntöjä, mutta myös kehittämisideoita joilla Selviytymispeli-iltojen käytäntöjä voidaan kehittää jatkossa.