Järjestökuva ja järjestöbrändäys : Sisäisen ja ulkoisen kuvan vertailu
Cannistrá, Riina (2017)
Cannistrá, Riina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702052010
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät ry:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nykyhetken järjestökuva sekä vertailla sisäistä ja ulkoista kuvaa. Mahdollisten eroavaisuuksien pohjalta haluttiin myös tehdä ehdotuksia toimintaan ja viestintään, jotta nykyinen järjestökuva saataisiin lähemmäksi tavoitekuvaa.
Teoriaosassa on käsitelty imagoa, hyvän mielikuvan hyötyjä, järjestökuvan mittaamista, tavoitekuvaa ja järjestöbrändäystä. Teoreettiseen osaan kuuluu myös palvelun laadun mittaristo, koska kyselylomake osaltaan pohjautuu siihen.
Työn empiirisessä osassa esitellään, miten järjestökuvan nykytilaa on tutkittu. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kokonaistutkimuksella maaliskuussa 2015. Kyselylomake lähetettiin kaiken kaikkiaan 1252:lle henkilölle ja vastausprosentiksi saatiin 9,1%.
Tutkimustuloksista selvisi, että toimeksiantajan järjestökuva on hyvä, eikä sisäisen ja ulkoisen kuvan välillä ollut suuria eroja. Jäsenistö, yhteistyökumppanit ja henkilökunta pitivät palvelun laatua hyvänä.
Tutkimusta voidaan pitää validina, koska sillä saatiin selville asioita joita haluttiin selvittää
Jatkotutkimusaiheeksi ehdottaisin, että tutkittaisiin jäsenyrittäjien kansainvälistymishalukkuutta ja mahdollisuuksia siihen, kenties paikallisen yhteistyön kautta.
Lisäksi ehdottaisin perinteisen kyselylomakkeen sijaan uusia tapoja asiakaskokemuksen mittaamiseen. Mittaus voitaisiin lisätä johonkin yrittäjyyden kaaren avainkohtaamiseen (aloitus, kasvu tai lopetusvaihe).
Teoriaosassa on käsitelty imagoa, hyvän mielikuvan hyötyjä, järjestökuvan mittaamista, tavoitekuvaa ja järjestöbrändäystä. Teoreettiseen osaan kuuluu myös palvelun laadun mittaristo, koska kyselylomake osaltaan pohjautuu siihen.
Työn empiirisessä osassa esitellään, miten järjestökuvan nykytilaa on tutkittu. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella kokonaistutkimuksella maaliskuussa 2015. Kyselylomake lähetettiin kaiken kaikkiaan 1252:lle henkilölle ja vastausprosentiksi saatiin 9,1%.
Tutkimustuloksista selvisi, että toimeksiantajan järjestökuva on hyvä, eikä sisäisen ja ulkoisen kuvan välillä ollut suuria eroja. Jäsenistö, yhteistyökumppanit ja henkilökunta pitivät palvelun laatua hyvänä.
Tutkimusta voidaan pitää validina, koska sillä saatiin selville asioita joita haluttiin selvittää
Jatkotutkimusaiheeksi ehdottaisin, että tutkittaisiin jäsenyrittäjien kansainvälistymishalukkuutta ja mahdollisuuksia siihen, kenties paikallisen yhteistyön kautta.
Lisäksi ehdottaisin perinteisen kyselylomakkeen sijaan uusia tapoja asiakaskokemuksen mittaamiseen. Mittaus voitaisiin lisätä johonkin yrittäjyyden kaaren avainkohtaamiseen (aloitus, kasvu tai lopetusvaihe).