Kulttuurin vaikutukset rahoituksen myyntiin Pohjoismaissa
Halonen, Hanna (2016)
Halonen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011882
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli huomata yhteneväisyyksiä etenkin pankkien yritysrahoituksen myynnin keinoissa eri Pohjoismaissa. Tutkimus Pohjoismaiden kulttuuriperimän vaikutuksesta rahoituksen myyntiin Pohjoismaissa nähtiin tarpeelliseksi, sillä aiheesta on vielä vähän tutkimuksia. Tutkimus toteutettiin pohjoismaalaisen rahoitusyhtiön toimeksiannosta.
Tutkimus toteutettiin empiirisesti vertailemalla pankkien nettisivuja ja rahoituksen tuotteita keskenään. Tutkimuksen ensimmäisessä osiossa verrattiin keskenään kahta Pohjoismaiden laajuisesti toimivaa pankkia Suomessa ja Ruotsissa. Tämän jälkeen suoritettiin vertailua keskenään kahden pienen ja maakohtaisen pankin rahoituksen myynnissä Suomessa ja Ruotsissa.
Pääteoriana tutkimuksessa käytettiin Pohjoismaiden työkulttuurien yhteisiä piirteitä, asiakaslähtöistä myyntiä sekä yrityksen rahoitusta. Tutkimuksessa havaittiin selkeitä yhteneväisyyksiä tuotteistuksessa, mutta myös eroja jopa saman pankkikonsernin sisällä. Erot johtuivat esimerkiksi verotuksellisista syistä.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa havaittiin, että jatkotutkimuksille olisi selkeästi kysyntää, sillä näkökulma on tuore ja kehityskelpoinen. Lisäksi jatkotutkimuksissa olisi oleellista selvittää miten Pohjoismaiden keskinäinen eriävyys on syntynyt ja miten tätä voitaisiin hyödyntää jatkossa myynnin keinojen lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin empiirisesti vertailemalla pankkien nettisivuja ja rahoituksen tuotteita keskenään. Tutkimuksen ensimmäisessä osiossa verrattiin keskenään kahta Pohjoismaiden laajuisesti toimivaa pankkia Suomessa ja Ruotsissa. Tämän jälkeen suoritettiin vertailua keskenään kahden pienen ja maakohtaisen pankin rahoituksen myynnissä Suomessa ja Ruotsissa.
Pääteoriana tutkimuksessa käytettiin Pohjoismaiden työkulttuurien yhteisiä piirteitä, asiakaslähtöistä myyntiä sekä yrityksen rahoitusta. Tutkimuksessa havaittiin selkeitä yhteneväisyyksiä tuotteistuksessa, mutta myös eroja jopa saman pankkikonsernin sisällä. Erot johtuivat esimerkiksi verotuksellisista syistä.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa havaittiin, että jatkotutkimuksille olisi selkeästi kysyntää, sillä näkökulma on tuore ja kehityskelpoinen. Lisäksi jatkotutkimuksissa olisi oleellista selvittää miten Pohjoismaiden keskinäinen eriävyys on syntynyt ja miten tätä voitaisiin hyödyntää jatkossa myynnin keinojen lisäämiseksi.