Simulaatioperustaisen oppimisen erilaiset ratkaisut ja pedagogiset mallit : Simulaatioskenaarion suunnittelulomakkeen kehittäminen
Aalto, Sakari (2017)
Aalto, Sakari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301795
Tiivistelmä
Potilassimulaattorin käyttö simulaatioperustaisessa oppimisessa on kohonnut tärkeäksi opetusmenetelmäksi sosiaali- ja terveysalan opetuksessa. Menetelmän avulla opiskelija voi harjaantua ammatissa vaadittaviin taitoihin ja omaksua ne. Simulaatioympäristössä voidaan mitata osaamista ja se on siirrettävissä käytännön potilastyöhön. Simulaatio-opetus on joustavaa ja siihen voidaan kytkeä erilaisia oppimista tukevia elementtejä toisin kuin aidossa potilastilanteessa. Simulaatioympäristö on turvallisempi sekä potilaalle että opiskelijalle harjoitella kognitiivisia ja psykomotorisia taitoja kuin aito potilastilanne. Simulaatioperustaiseen oppimiseen sisältyvä itsearviointi, ongelmanratkaisu, päätöksenteko, tiimityö ja palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat taitoja, jotka ovat keskeisiä sosiaali- ja terveysalan ammattitaitovaatimuksia. Simulaatioperustainen oppimistilanne haastaa oppijaa toimimaan koko persoonallaan, jolloin oppimiskeskusteluun saadaan aineksia myös oppijan arvoista, uskomuksista ja tunnekokemuksista. Tarve uusien menetelmien käyttöön lähtee myös itse opiskelijoista. Z-sukupolven edustajille on ominaista etsiä ja kokeilla uusia tapoja toimia yhdessä ja oppia kokemuksistaan. Siihen simulaatioperustainen oppiminen soveltuu hyvin.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä perehdyttiin tunnetuimpiin simulaatioperustaisiin oppimisratkaisuihin sekä simulaatioperustaisen oppimisasetelman jäsentelyyn eri tutkijoiden esittämien mallien perusteella. Molempia aihealueita tarkasteltiin lähinnä siitä näkökulmasta, että opetuksessa käytetään high fidelity tason potilassimulaattoria. Koottu teoreettinen tieto tukee toisen asteen ammatilliseen oppilaitokseen rakennetun simulaatioympäristön käyttöön ottoa ja kehittämistä.
Teoreettisen viitekehyksen perusteella kehittämistyönä laadittiin suunnittelulomake simulaatioperustaista oppimistilannetta varten. Esikuvana lomakkeelle oli Nurse Educator – lehdessä julkaistu simulaatioskenaarion suunnittelutaulukko, joka muokattiin suomalaiseen amma-tilliseen koulutukseen sosiaali-ja terveysalan perustutkinnon neljän pätevyysalueen pohjalta. Lomakkeen käyttö ohjaa ja auttaa suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan simulaa-tioperustaista oppimistilannetta.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä perehdyttiin tunnetuimpiin simulaatioperustaisiin oppimisratkaisuihin sekä simulaatioperustaisen oppimisasetelman jäsentelyyn eri tutkijoiden esittämien mallien perusteella. Molempia aihealueita tarkasteltiin lähinnä siitä näkökulmasta, että opetuksessa käytetään high fidelity tason potilassimulaattoria. Koottu teoreettinen tieto tukee toisen asteen ammatilliseen oppilaitokseen rakennetun simulaatioympäristön käyttöön ottoa ja kehittämistä.
Teoreettisen viitekehyksen perusteella kehittämistyönä laadittiin suunnittelulomake simulaatioperustaista oppimistilannetta varten. Esikuvana lomakkeelle oli Nurse Educator – lehdessä julkaistu simulaatioskenaarion suunnittelutaulukko, joka muokattiin suomalaiseen amma-tilliseen koulutukseen sosiaali-ja terveysalan perustutkinnon neljän pätevyysalueen pohjalta. Lomakkeen käyttö ohjaa ja auttaa suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan simulaa-tioperustaista oppimistilannetta.