Prosessit haltuun leanin keinoin
Hiltunen, Laura (2017)
Hiltunen, Laura
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja ottaa käyttöön lean-ajatteluun perustuva asiakas- ja tuotantoprosessien kehittämisen malli palvelualan yrityksessä ja mitata sen käyttöönoton onnistumista ensimmäisen vuoden jälkeen lanseerauksesta. Prosessien kehittämisen malli luotiin toiminnan ohjauksen työkaluksi ja tarkoitus oli liittää se osaksi kohdeorganisaation johtamisjärjestelmää. Mallin avulla kehittämistyön toimintamallit haluttiin yhdenmukaistaa ja synnyttää organisaatioon onnistuneen prosessikehityksen edellyttämä osaaminen ja keinot.
Prosessien kehittämisen malli on kirjallinen kuvaus, joka tuo yhteen prosessien kehittämisen menetelmät, työkalut ja opit strukturoiduksi kokonaisuudeksi. Malli muodostuu prosessien kehittämistyön rakenteen mallinnuksesta, prosessikehittämisen työkalupakista sekä erilaisista prosessikehittämisen tuki- ja koulutusmateriaaleista. Lean-ajattelun perusperiaatteet vaikuttavat vahvasti mallin taustalla. Keskeistä on prosessin tuottavuuden kasvattaminen ja henkilökunnan osallistaminen kehitystyöhön.
Tutkimus oli kaksiosainen toimintatutkimus, jossa tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, tutkimuspäiväkirjaa ja teemahaastatteluita. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin prosessien kehittämisen mallin ja siihen liittyvien produktien suunnitteluun. Toinen vaihe käsitteli mallin käyttöönottoa ja sen onnistumisen mittaamista teemahaastattelujen kautta.
Työ saavutti valtaosan lyhyen tähtäimen tavoitteistaan. Prosessien kehittämisen malli rakennettiin ja otettiin käyttöön suunnitellusti. Käyttöönotosta saatiin hyviä kokemuksia heti lanseerauksen jälkeen. Pitkän tähtäimen näkökulmasta tulokset jäivät kuitenkin vaatimattomiksi. Prosessien kehittämisen malli ei vakiintunut ensimmäisen vuoden aikana toiminnan ohjauksen työkaluksi tai osaksi johtamisjärjestelmää tavoitellulla tasolla. Vakiinnuttamisen epäonnistumisen syinä olivat riittävän johtamispanoksen puuttuminen, vähäinen viestintä ja organisaation heterogeeniset työtavat.
Prosessien kehittämisen malli on kirjallinen kuvaus, joka tuo yhteen prosessien kehittämisen menetelmät, työkalut ja opit strukturoiduksi kokonaisuudeksi. Malli muodostuu prosessien kehittämistyön rakenteen mallinnuksesta, prosessikehittämisen työkalupakista sekä erilaisista prosessikehittämisen tuki- ja koulutusmateriaaleista. Lean-ajattelun perusperiaatteet vaikuttavat vahvasti mallin taustalla. Keskeistä on prosessin tuottavuuden kasvattaminen ja henkilökunnan osallistaminen kehitystyöhön.
Tutkimus oli kaksiosainen toimintatutkimus, jossa tiedonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, tutkimuspäiväkirjaa ja teemahaastatteluita. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa keskityttiin prosessien kehittämisen mallin ja siihen liittyvien produktien suunnitteluun. Toinen vaihe käsitteli mallin käyttöönottoa ja sen onnistumisen mittaamista teemahaastattelujen kautta.
Työ saavutti valtaosan lyhyen tähtäimen tavoitteistaan. Prosessien kehittämisen malli rakennettiin ja otettiin käyttöön suunnitellusti. Käyttöönotosta saatiin hyviä kokemuksia heti lanseerauksen jälkeen. Pitkän tähtäimen näkökulmasta tulokset jäivät kuitenkin vaatimattomiksi. Prosessien kehittämisen malli ei vakiintunut ensimmäisen vuoden aikana toiminnan ohjauksen työkaluksi tai osaksi johtamisjärjestelmää tavoitellulla tasolla. Vakiinnuttamisen epäonnistumisen syinä olivat riittävän johtamispanoksen puuttuminen, vähäinen viestintä ja organisaation heterogeeniset työtavat.