Potilasturvallisuutta korostava toimintamalli (CRM) : Koulutus Crisis Resource Management tiimityönmallista Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan hoitohenkilökunnalle
Vähä, Alisa; Tiensuu, Erika (2016)
Vähä, Alisa
Tiensuu, Erika
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231563
Tiivistelmä
Terveydenhuolto ja sen toimintaympäristö kehittyy jatkuvasti ja sen myötä myös potilasturvallisuuteen vaikuttavia muutoksia syntyy. Potilasturvallisuutta vaaran-tavia virheitä tapahtuu kaikissa terveydenhuollon toimintayksiköissä, koska inhimilliseen toimintaan sisältyy aina erehtymisen mahdollisuus. On arvioitu, että Suomen sairaaloissa voi sattua kuolemaan johtaneita hoitovirheitä 700- 1700 vuosittain. Jopa puolet nykyisistä haittatapahtumista voitaisiin ehkäistä toiminnan järjestelmällisellä seurannalla, ennakoinnilla ja oppimalla vaara- ja haittatapahtumistaan. Potilasturvallisuuden parantamiseksi on alettu pitää erilaisia koulutuksia terveydenhuollon ammattilaisille.
Projektityön aiheena on Crisis Resource Management eli lyhennettynä CRM, joka on potilasturvallisuutta korostava toimintamalli. Toimintamalli juontaa juurensa ilmailusta ja sitä on alettu tuomaan yhä enemmän myös terveydenhuoltoon yhteiskunnan vaatimuksesta saada laadukasta ja turvallista hoitoa. CRM- toimintamallin ydinkohtiin kuuluvat olennaisesti muun muassa tiimityö, kommunikaatio, johtaminen ja päätöksenteko. Terveydenhuollossa CRM- toimintamallia lähestytään yleisesti kahdella eri tavalla: ei-tekniset taidot ja 15 ydinkohtaa sisältävä tarkistuslista. CRM-toimintamallista on alettu pitää koulutuksia esimerkiksi leikkaus-tiimeille, jolloin on huomattu turvallisuuden ja kommunikaation parantuvan tiimi-työssä.
Projektityön tarkoituksena oli toteuttaa koulutus potilasturvallisuutta korostavasta toimintamallista Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan hoitohenkilökunnalle. Tavoitteena oli parantaa potilasturvallisuutta Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalla. Koulutus pidettiin Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan tiloissa ja itse koulutusmateriaali oli rakennettu PowerPoint- alustalle. Koulutukseen osallistui noin 10 akuuttiklinikan hoitohenkilökunnan työntekijää. Koulutusmateriaalia käytiin lävitse myös erilaisten kysymysten, potilas-casen ja videon avulla. Koulutukseen osallistuneet työntekijät antoivat lopuksi kirjallisen palaut-teen koulutuksesta. Palautteesta kävi ilmi, että henkilökunta koki koulutuksen aiheen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi.
Projektityön aiheena on Crisis Resource Management eli lyhennettynä CRM, joka on potilasturvallisuutta korostava toimintamalli. Toimintamalli juontaa juurensa ilmailusta ja sitä on alettu tuomaan yhä enemmän myös terveydenhuoltoon yhteiskunnan vaatimuksesta saada laadukasta ja turvallista hoitoa. CRM- toimintamallin ydinkohtiin kuuluvat olennaisesti muun muassa tiimityö, kommunikaatio, johtaminen ja päätöksenteko. Terveydenhuollossa CRM- toimintamallia lähestytään yleisesti kahdella eri tavalla: ei-tekniset taidot ja 15 ydinkohtaa sisältävä tarkistuslista. CRM-toimintamallista on alettu pitää koulutuksia esimerkiksi leikkaus-tiimeille, jolloin on huomattu turvallisuuden ja kommunikaation parantuvan tiimi-työssä.
Projektityön tarkoituksena oli toteuttaa koulutus potilasturvallisuutta korostavasta toimintamallista Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan hoitohenkilökunnalle. Tavoitteena oli parantaa potilasturvallisuutta Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikalla. Koulutus pidettiin Länsi-Pohjan keskussairaalan akuuttiklinikan tiloissa ja itse koulutusmateriaali oli rakennettu PowerPoint- alustalle. Koulutukseen osallistui noin 10 akuuttiklinikan hoitohenkilökunnan työntekijää. Koulutusmateriaalia käytiin lävitse myös erilaisten kysymysten, potilas-casen ja videon avulla. Koulutukseen osallistuneet työntekijät antoivat lopuksi kirjallisen palaut-teen koulutuksesta. Palautteesta kävi ilmi, että henkilökunta koki koulutuksen aiheen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi.