Elokuva-alan digitalisaatio – tallennemyynnin muuttuvat ansainta- ja jakelumallit
Alanko, Marko (2017)
Alanko, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia digitalisaation vaikutusta elokuva-alan ansainta- ja jakelumalleihin. Keskeisimpinä kysymyksinä tässä tutkimuksessa olivat, miten elokuvaliiketoiminnan parissa toimineet ovat kokeneet murroksen vaikutuksen alaan ja sen liiketoimintamalleihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten käy perinteiselle elokuvatallenteen jakelijalle liiketoiminnan arvoketjussa tulevaisuudessa. Opinnäytetyön keskeisenä ongelmana oli alan työpaikkojen säilyminen tulevaisuudessa. Työssä tarkasteltiin digitaalisaatiota ja liiketoiminnan muutosta ajanjaksoilla historia, nykyhetki ja tulevaisuus.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin digitalisaatiota, liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa sekä yleisellä tasolla, että elokuvateollisuuden näkökulmalta. Teoriassa käsiteltiin myös elokuva-alan murrosta ja fyysisten tallenteiden myynnin siirtymistä digitaalisten palvelualustoiden tuotevalikoimiin. Teoriaosiossa käsiteltiin keskeisiä käsitteitä, jotka ovat elokuva-ala, suoratoistopalvelut (streaming), digitalisaatio, muuttuvat ansainta- ja jakelumallit. Digitalisaatiota sekä muuttuvia ansainta- ja jakelumalleja käsiteltiin niin yleisesti kuin myös elokuvateollisuuden näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen aineisto oli laadullinen ja kerättiin teemahaastatteluin. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin alan ammattilehtiä ja verkkojulkaisuja. Valitut kuusi haastateltavaa ovat toimineet ammattilaisina alalla. Osalla heistä on yli viidentoista vuoden kokemus elokuvien tallennemyynnistä. Mukana olivat elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestön edustaja, kauppiaspuolen edustaja, jakeluportaan edustajia, tuotantoportaan edustajia sekä digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Tutkimustulos vahvistaa digitalisaation vaikuttaneen elokuva-alaan ja sen murrokseen. Jakeluportaan rooli on muuttumassa merkittävästi murroksessa. Elokuvatallenteiden fyysinen myynti on laskenut, joka on muodostanut painetta vähentää jakeluportaan työpaikkoja tulevaisuudessa. Digitaalinen liiketoiminta on kasvamassa, mutta tulovirrat ovat vielä mikrotasoa perinteiseen myyntiin verrattuna. Digitaalisista kanavista odotetaan lisätuloja, kun markkinalle rantautuneet palveluntarjoajat saavat vakiinnutettua asemansa ja kuluttajamassat oppivat käyttämään digitaalisia palveluja. Kotimainen elokuva ylläpitää työllistävää rakennetta, mutta kärsii rahoitustahojen ja markkinan koon aiheuttamista haasteista.
Johtopäätöksissä koottiin yhteen työn eri osa-alueet. Tutkimuksen tulosta tukee teoreettinen viitekehys. Digitalisaation myötä liiketoimintamallit muuttuvat ja arvoketjut supistuvat. Se mahdollistaa elokuvien tuotantoyhtiöiden suoran operatiivisen liiketoiminnan digitaalisten palveluntuottajien (last window out) kanssa. Myös elokuvateollisuuden on kohdattava digitalisaation tuomat tulevaisuuden muutokset. Kehitysehdotuksissa otetaan kantaan perinteisen jakelijan rooliin ja mahdollisiin uusiin toimintamalleihin. Yhteenvedossa pohditaan työtä kokonaisprosessina. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin suoratoistopalveluiden ansainta- ja logistiikkamalleja.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin digitalisaatiota, liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa sekä yleisellä tasolla, että elokuvateollisuuden näkökulmalta. Teoriassa käsiteltiin myös elokuva-alan murrosta ja fyysisten tallenteiden myynnin siirtymistä digitaalisten palvelualustoiden tuotevalikoimiin. Teoriaosiossa käsiteltiin keskeisiä käsitteitä, jotka ovat elokuva-ala, suoratoistopalvelut (streaming), digitalisaatio, muuttuvat ansainta- ja jakelumallit. Digitalisaatiota sekä muuttuvia ansainta- ja jakelumalleja käsiteltiin niin yleisesti kuin myös elokuvateollisuuden näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen aineisto oli laadullinen ja kerättiin teemahaastatteluin. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin alan ammattilehtiä ja verkkojulkaisuja. Valitut kuusi haastateltavaa ovat toimineet ammattilaisina alalla. Osalla heistä on yli viidentoista vuoden kokemus elokuvien tallennemyynnistä. Mukana olivat elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestön edustaja, kauppiaspuolen edustaja, jakeluportaan edustajia, tuotantoportaan edustajia sekä digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Tutkimustulos vahvistaa digitalisaation vaikuttaneen elokuva-alaan ja sen murrokseen. Jakeluportaan rooli on muuttumassa merkittävästi murroksessa. Elokuvatallenteiden fyysinen myynti on laskenut, joka on muodostanut painetta vähentää jakeluportaan työpaikkoja tulevaisuudessa. Digitaalinen liiketoiminta on kasvamassa, mutta tulovirrat ovat vielä mikrotasoa perinteiseen myyntiin verrattuna. Digitaalisista kanavista odotetaan lisätuloja, kun markkinalle rantautuneet palveluntarjoajat saavat vakiinnutettua asemansa ja kuluttajamassat oppivat käyttämään digitaalisia palveluja. Kotimainen elokuva ylläpitää työllistävää rakennetta, mutta kärsii rahoitustahojen ja markkinan koon aiheuttamista haasteista.
Johtopäätöksissä koottiin yhteen työn eri osa-alueet. Tutkimuksen tulosta tukee teoreettinen viitekehys. Digitalisaation myötä liiketoimintamallit muuttuvat ja arvoketjut supistuvat. Se mahdollistaa elokuvien tuotantoyhtiöiden suoran operatiivisen liiketoiminnan digitaalisten palveluntuottajien (last window out) kanssa. Myös elokuvateollisuuden on kohdattava digitalisaation tuomat tulevaisuuden muutokset. Kehitysehdotuksissa otetaan kantaan perinteisen jakelijan rooliin ja mahdollisiin uusiin toimintamalleihin. Yhteenvedossa pohditaan työtä kokonaisprosessina. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin suoratoistopalveluiden ansainta- ja logistiikkamalleja.