Tekonivelpotilaiden kokemus kotiutumista tukevasta potilasohjauksesta Coxan vuodeosastolla
Möttönen, Johanna (2016)
Möttönen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701191502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701191502
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa hoitoaikojen lyhentyessä kotiutumista tukevan potilasohjauksen tulisi olla vaikuttavaa ja potilaslähtöistä. Potilaat kotiutuvat leikkauksen jälkeen yhä nopeammin sairaalasta suoraan kotiin. Tekonivelpotilaan tulisi sisäistää kotiutumista tukeva potilasohjauksensa entistä lyhemmässä ajassa. Ohjaus on potilaalle kokemuksena ainutkertainen. Opinnäytetyössä selvitettiin Tekonivelsairaala Coxasta tekonivelleikkauksen jälkeen suoraan kotiin vuodeosastolta siirtyvien potilaiden potilaskokemusta leikkauksen jälkeisestä potilasohjauksesta sekä tekonivelpotilaiden pärjäämistä leikkauksen jälkeen kotona potilasohjauksen turvin. Opinnäytetyössä selvitettiin lisäksi sähköisen potilasohjauksen ja potilasohjauksen mobiilisovelluksen vaikutuksia tekonivelpotilaan potilasohjaukseen tulevaisuudessa. Tekonivelsairaala Coxan tilaama opinnäytetyö toteutettiin kahdensadan potilaan potilaskyselynä Coxan vuodeosastolla. Kyselylomakkeeseen trianguloitiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen näkökulma.
Kotiutumista tukevasta potilasohjauksesta muodostettiin potilaskokemusten pohjalta nykytilakuvaus. Sen perusteella löydettiin arvokkaita ja säilytettäviä ohjauksen elementtejä sekä potilasohjauksen kehittämiskohteita. Tekonivelpotilaat kokivat kotiutumista tukevan potilasohjauksen hyvänä suullisena ja kirjallisena ohjauksena. Potilaat pärjäsivät hyvin kotona saamansa ohjauksen turvin. Potilaat arvostivat yksilöllisyytensä huomioimista ja ajan antamista ohjauksessa. He toivoivat kotiutusohjausta lähempänä kotiutusajankohtaansa ja vuodeosastolta puhelinsoittoa kotiin kotiutumisen jälkeen. Sähköisen potilasohjauksen ja potilasohjauksen mobiilisovelluksen potilaat kokivat täydentävänä ja reaaliaikaisesti saatavilla olevana ohjausmuotona sekä tulevaisuuden kehittämiskohteena.
Sähköinen potilasohjaus ja potilasohjauksen mobiilisovellus toimivat potilasohjauksen lisänä, mutta ne eivät korvaa potilaalle henkilökohtaisesti annettua yksilöllistä potilasohjausta. Kirjalliset potilasohjeet olisi hyvä antaa potilaille tutustuttavaksi jo ennen leikkausta. Osa potilaista toivoi suullista ohjausta annettavaksi yhtäjaksoisesti ennen kotiutumista. Potilailta voisi kotiutusohjauksen yhteydessä tiedustella puhelinsoiton toiveesta kotiin kotiutumisen jälkeen. Leikkauksen jälkeistä potilasohjausta voisi kehittää potilasohjausvideon ja sähköisten potilasohjausmenetelmien avulla. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää potilaiden aito kuuleminen ja potilaiden yksilöllisyys potilasohjauksen perustana. Jatkotutkimusehdotuksena voisi tutkia potilaskokemuksia eri potilasryhmien kesken, mikäli osa potilaista saisi kirjalliset kotiutusohjeet ennen leikkaustaan. Kotiutumisen jälkeisen sairaalasta soitetun puhelinsoiton vaikutuksia potilasyhteydenottoihin voisi lisäksi tutkia.
Kotiutumista tukevasta potilasohjauksesta muodostettiin potilaskokemusten pohjalta nykytilakuvaus. Sen perusteella löydettiin arvokkaita ja säilytettäviä ohjauksen elementtejä sekä potilasohjauksen kehittämiskohteita. Tekonivelpotilaat kokivat kotiutumista tukevan potilasohjauksen hyvänä suullisena ja kirjallisena ohjauksena. Potilaat pärjäsivät hyvin kotona saamansa ohjauksen turvin. Potilaat arvostivat yksilöllisyytensä huomioimista ja ajan antamista ohjauksessa. He toivoivat kotiutusohjausta lähempänä kotiutusajankohtaansa ja vuodeosastolta puhelinsoittoa kotiin kotiutumisen jälkeen. Sähköisen potilasohjauksen ja potilasohjauksen mobiilisovelluksen potilaat kokivat täydentävänä ja reaaliaikaisesti saatavilla olevana ohjausmuotona sekä tulevaisuuden kehittämiskohteena.
Sähköinen potilasohjaus ja potilasohjauksen mobiilisovellus toimivat potilasohjauksen lisänä, mutta ne eivät korvaa potilaalle henkilökohtaisesti annettua yksilöllistä potilasohjausta. Kirjalliset potilasohjeet olisi hyvä antaa potilaille tutustuttavaksi jo ennen leikkausta. Osa potilaista toivoi suullista ohjausta annettavaksi yhtäjaksoisesti ennen kotiutumista. Potilailta voisi kotiutusohjauksen yhteydessä tiedustella puhelinsoiton toiveesta kotiin kotiutumisen jälkeen. Leikkauksen jälkeistä potilasohjausta voisi kehittää potilasohjausvideon ja sähköisten potilasohjausmenetelmien avulla. Tärkeintä on kuitenkin säilyttää potilaiden aito kuuleminen ja potilaiden yksilöllisyys potilasohjauksen perustana. Jatkotutkimusehdotuksena voisi tutkia potilaskokemuksia eri potilasryhmien kesken, mikäli osa potilaista saisi kirjalliset kotiutusohjeet ennen leikkaustaan. Kotiutumisen jälkeisen sairaalasta soitetun puhelinsoiton vaikutuksia potilasyhteydenottoihin voisi lisäksi tutkia.