Talousarvioprosessin kehittäminen : Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Penttilä, Henna (2017)
Penttilä, Henna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161412
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajan eli Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän talousarvioprosessiin. Tavoitteena oli selvittää IUKKY:n nykyisen budjetointiprosessin toimivuus käytännössä ja tarvittaessa antaa kehitysehdotuksia talousarvioprosessin parantamiseksi. Työssä selvitetään, miten tämän hetkiset järjestelyt vastaavat organisaation tarpeisiin ja olisiko toimintaa mahdollista kehittää esimerkiksi tehokkaammaksi tai vaivattomammaksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa koostuu Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän perustietojen, toimintojen, organisaatiorakenteen ja toimialan esittelystä. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa syvennytään johtamiseen ja talousohjaukseen sekä budjetointiin ja budjettiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto koottiin perehtymällä aihetta käsitteleviin sähköisiin ja kirjallisiin dokumentteihin sekä teemahaastattelemalla IUKKY:n talousarvioprosessiin osallistuvaa henkilöstöä lokakuussa 2016 toteutetussa ryhmähaastattelussa. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pääteemoja ovat Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän talousarvioprosessin nykytilan kuvaus, talousarvioprosessin toimivien ja kehitettävien kohtien erittely, talousarvioprosessin kehittämiseksi annettujen ehdotuksien ja jatkotoimenpiteiden esittely sekä lopullisten johtopäätösten raportointi ja tutkimuksen luotettavuuden arviointi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän talousarvioprosessin suuret linjat ovat pääosin kunnossa ja siten prosessi toimii verrattain hyvin. Esiin nousi myös joitakin ongelmakohtia, joihin annetaan mahdollisuuksien mukaan kehittämisehdotuksia. Näitä ovat esimerkiksi talousarvion laadinta-aikataulun päivittäminen, yhteiset työpajat, raporttikoulutus, keskitetysti luodut kuukausittaiset tilanneraportit sekä toimintasuunnitelman muokkaaminen talousarvion laadintaa paremmin palvelevaksi. Kaikkiin haasteita aiheuttaviin seikkoihin ei kuitenkaan ole esitettävissä yhtä, selkeälinjaista ratkaisua, ja tällaisissa tilanteissa varsinkin toteuman seuranta muodostuu entistä tärkeämmäksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koottiin kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa koostuu Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän perustietojen, toimintojen, organisaatiorakenteen ja toimialan esittelystä. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa syvennytään johtamiseen ja talousohjaukseen sekä budjetointiin ja budjettiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto koottiin perehtymällä aihetta käsitteleviin sähköisiin ja kirjallisiin dokumentteihin sekä teemahaastattelemalla IUKKY:n talousarvioprosessiin osallistuvaa henkilöstöä lokakuussa 2016 toteutetussa ryhmähaastattelussa. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden pääteemoja ovat Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän talousarvioprosessin nykytilan kuvaus, talousarvioprosessin toimivien ja kehitettävien kohtien erittely, talousarvioprosessin kehittämiseksi annettujen ehdotuksien ja jatkotoimenpiteiden esittely sekä lopullisten johtopäätösten raportointi ja tutkimuksen luotettavuuden arviointi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän talousarvioprosessin suuret linjat ovat pääosin kunnossa ja siten prosessi toimii verrattain hyvin. Esiin nousi myös joitakin ongelmakohtia, joihin annetaan mahdollisuuksien mukaan kehittämisehdotuksia. Näitä ovat esimerkiksi talousarvion laadinta-aikataulun päivittäminen, yhteiset työpajat, raporttikoulutus, keskitetysti luodut kuukausittaiset tilanneraportit sekä toimintasuunnitelman muokkaaminen talousarvion laadintaa paremmin palvelevaksi. Kaikkiin haasteita aiheuttaviin seikkoihin ei kuitenkaan ole esitettävissä yhtä, selkeälinjaista ratkaisua, ja tällaisissa tilanteissa varsinkin toteuman seuranta muodostuu entistä tärkeämmäksi.