K-Plussa Mastercard-kortin vaikutus asiakkaan ostopäätökseen : case: Asko-huonekaluketju
Kukkonen, Emmi (2017)
Kukkonen, Emmi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi asiakas valitsee K-Plussa Mastercard kortin, vaikuttiko rahoitus asiakkaan ostopäätökseen ja mahdollistiko rahoitus kalliimman tuotteen ostamisen? Opinnäytetyön tulosten avulla yritys näkee rahoituksen vaikutuksen yrityksen liikevaihdolle ja kannattaako sitä markkinoida asiakkaille.
Tietoperusta käsitteli asiakkaan ostopäätösprosessia, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen ja miten ostopäätösprosessi etenee. Työssä käsiteltiin ostopäätöksen ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä sekä hinnan vaikutusta ostopäätösprosessiin. Tutkimus toteutettiin paperisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajan yhdessä toimipisteessä Varsinais-Suomessa.
Tutkimustulosten mukaan asiakas kuulee K-Plussa Mastercard kortista yleisimmin myyjältä. Korottoman maksuajan avulla ei saatu tehtyä rahallisesti suurempia kauppoja, mutta huomattava osa asiakkaista, olisi jättänyt ostamatta ilman kaupan tarjoamaa rahoitusta. Tulosten mukaan asiakkaat ostivat korottomalla rahoituksella, vaikka heillä olisi ollut maksukykyä maksaa tuotteet käteisellä. Kortin tarjoama rahoitus ja luottokortin vuosimaksuttomuus kiinnostivat asiakasta eniten.
Rahoituksen avulla yritys saa enemmän kauppoja, joten kaupan tarjoama rahoitus on olennainen osa asiakkaan ostopäätöksentekoprosessia. Yrityksen kannattaa keskittyä myyjien tapaan myydä K-plussa Mastercard-korttia asiakkaille. Tutkimusta olisi mahdollista jatkaa tutkimalla, mikä on myyjien näkökanta rahoituksen vaikutuksesta kaupankäyntiin ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Tietoperusta käsitteli asiakkaan ostopäätösprosessia, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen ja miten ostopäätösprosessi etenee. Työssä käsiteltiin ostopäätöksen ulkoisia ja sisäisiä tekijöitä sekä hinnan vaikutusta ostopäätösprosessiin. Tutkimus toteutettiin paperisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajan yhdessä toimipisteessä Varsinais-Suomessa.
Tutkimustulosten mukaan asiakas kuulee K-Plussa Mastercard kortista yleisimmin myyjältä. Korottoman maksuajan avulla ei saatu tehtyä rahallisesti suurempia kauppoja, mutta huomattava osa asiakkaista, olisi jättänyt ostamatta ilman kaupan tarjoamaa rahoitusta. Tulosten mukaan asiakkaat ostivat korottomalla rahoituksella, vaikka heillä olisi ollut maksukykyä maksaa tuotteet käteisellä. Kortin tarjoama rahoitus ja luottokortin vuosimaksuttomuus kiinnostivat asiakasta eniten.
Rahoituksen avulla yritys saa enemmän kauppoja, joten kaupan tarjoama rahoitus on olennainen osa asiakkaan ostopäätöksentekoprosessia. Yrityksen kannattaa keskittyä myyjien tapaan myydä K-plussa Mastercard-korttia asiakkaille. Tutkimusta olisi mahdollista jatkaa tutkimalla, mikä on myyjien näkökanta rahoituksen vaikutuksesta kaupankäyntiin ja miten sitä voitaisiin kehittää.