Sosiaalisen median markkinoinnin toimintasuunnitelma : case: Design District Helsinki
Koskivirta, Milla (2016)
Koskivirta, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa konkreettinen toimintasuunnitelma sosiaalisessa mediassa markkinointiin. Tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle käytännön tietoa siitä, kuinka saavuttaa paras kattavuus sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yhdistykselle Design District Helsinki (Designkortteli Ry). Yhdistys on toiminut sosiaalisessa mediassa toistaiseksi melko onnistuneesti, mutta yhdistyksen puolelta koetaan, että sosiaalisesta mediasta voisi saada vielä enemmän hyötyä kaupunkibrändin luomisessa ja muiden yhdistyksen omien tavoitteiden edistämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan toimeksiantajan Design District Helsingin toiminnasta ja nykytilanteesta sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on koko maailmaa mullistanut ilmiö, josta myös yritysmaailma voi hyötyä monella tavalla. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat mahdollisuuksia orgaaniin, eli ei rahallista panostusta vaativaan sisältömarkkinointiin ja sisältöjen hakukoneoptimointiin perinteisten markkinointikeinojen ohelle. Tietoperustassa avataan sosiaalisen median markkinointiin ja hakukoneoptimointiin liittyviä käsitteitä sekä pohditaan sosiaalisen median sisällöntuotantoon liittyviä rooleja.
Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin laaja nykytila-analyysi SWOT-analyysin avulla. SWOT-analyysi pohjautuu tilastoihin, joita sosiaalisen median kanavat tarjoavat yrityskäyttäjilleen. SWOT-analyysin tulosten perusteella pystyttiin osoittamaan toimeksiantajalle niitä parhaita käytäntöjä, joita sosiaalisen median kanavissa kannattaa jatkossakin toteuttaa. Vertailuanalyysissa eli benchmarking-tutkimuksessa pohdittiin sitä, mitä voidaan oppia muilta sosiaalisen median toimijoilta. Benchmarking-tutkimuksen pohjalle toteutettiin teemahaastattelut, joiden perusteella valittiin kolme erikokoista toimijaa vertailtavaksi.
Tutkimustuloksiin sekä tietoperustaan pohjautuen pystyttiin toteuttamaan suunnitelmien mukainen toimintasuunnitelma sosiaalisen median markkinointiin. Konkreettinen suunnitelma koskee yhdistyksen kahta pääasiallista sosiaalisen median kanavaa, Facebookia ja Instagramia. Toimintasuunnitelma sisältää tietoa siitä, että minkä tyyppistä sisältöä toimeksiantajan olisi suotuista julkaista ja milloin. Sisältötyyppien lisäksi kehittämisehdotuksissa mainitaan myös käytännöistä mitä kannattaa suosia ja mitä välttää. Suositeltavaa olisi esimerkiksi julkaisujen suunnitelmallisuus sekä yhteisöllisyyden korostaminen ja vältettävää amatöörimäiset julkaisut sekä aamulla julkaiseminen kun seuraajat eivät ole paikalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrotaan toimeksiantajan Design District Helsingin toiminnasta ja nykytilanteesta sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on koko maailmaa mullistanut ilmiö, josta myös yritysmaailma voi hyötyä monella tavalla. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat mahdollisuuksia orgaaniin, eli ei rahallista panostusta vaativaan sisältömarkkinointiin ja sisältöjen hakukoneoptimointiin perinteisten markkinointikeinojen ohelle. Tietoperustassa avataan sosiaalisen median markkinointiin ja hakukoneoptimointiin liittyviä käsitteitä sekä pohditaan sosiaalisen median sisällöntuotantoon liittyviä rooleja.
Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin laaja nykytila-analyysi SWOT-analyysin avulla. SWOT-analyysi pohjautuu tilastoihin, joita sosiaalisen median kanavat tarjoavat yrityskäyttäjilleen. SWOT-analyysin tulosten perusteella pystyttiin osoittamaan toimeksiantajalle niitä parhaita käytäntöjä, joita sosiaalisen median kanavissa kannattaa jatkossakin toteuttaa. Vertailuanalyysissa eli benchmarking-tutkimuksessa pohdittiin sitä, mitä voidaan oppia muilta sosiaalisen median toimijoilta. Benchmarking-tutkimuksen pohjalle toteutettiin teemahaastattelut, joiden perusteella valittiin kolme erikokoista toimijaa vertailtavaksi.
Tutkimustuloksiin sekä tietoperustaan pohjautuen pystyttiin toteuttamaan suunnitelmien mukainen toimintasuunnitelma sosiaalisen median markkinointiin. Konkreettinen suunnitelma koskee yhdistyksen kahta pääasiallista sosiaalisen median kanavaa, Facebookia ja Instagramia. Toimintasuunnitelma sisältää tietoa siitä, että minkä tyyppistä sisältöä toimeksiantajan olisi suotuista julkaista ja milloin. Sisältötyyppien lisäksi kehittämisehdotuksissa mainitaan myös käytännöistä mitä kannattaa suosia ja mitä välttää. Suositeltavaa olisi esimerkiksi julkaisujen suunnitelmallisuus sekä yhteisöllisyyden korostaminen ja vältettävää amatöörimäiset julkaisut sekä aamulla julkaiseminen kun seuraajat eivät ole paikalla.