Palvelun laatu Kauneushoitola Lähteessä
Virtanen, Riikka (2016)
Virtanen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko Kauneushoitola Lähteen asiakkaat tyytyväisiä palvelun laatuun. Tutkimuksessa kartoitettiin, millaisia kokemuksia asiakkailla on palvelusta ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat palvelun laatuun. Toimeksiantajalle ei ole aiemmin tehty mitään tutkimuksia, sillä yritys on melko uusi. Tarve tutkimukselle nähtiin, sillä haluttiin tietää, onko uusi yritys onnistunut tarjoamaan laadukasta palvelua. Tavoitteena oli saada selville asiakkaiden tyytyväisyys palvelun laatua kohtaan ja löytää mahdollisia kehittämiskohteita.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli asiakaskysely. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla, jonka jälkeen linkki siihen lähetettiin sähköpostitse kanta-asiakkaille ja kauneushoitolaan tulostettiin paperiset versiot kyselystä hoidossa käyneiden täytettäväksi. Kysely oli auki 27.4.2016–15.5.2016 ja kyselyn aukioloaikana linkki jaettiin myös yrityksen Facebook-sivulla. Vastauksia saatiin yhteensä 46.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat ovat tyytyväisiä Kauneushoitola Lähteeseen. He kokevat, että palvelut ovat hyvin saatavilla ja palveluympäristö on miellyttävä. Vastaajat löytävät tarvitsemansa hoidot pääosin Kauneushoitola Lähteestä ja henkilökuntaa pidetään erittäin miellyttävänä ja ammattitaitoisena. Palvelu koetaan laadukkaana. Lähes kaikkien vastaajien odotukset kaikilla osa-alueilla täytetään ja toimeksiantaja on onnistunut jopa ylittämään odotuksia.
Kauneushoitola Lähteen asiakkaiden voidaan todeta olevan erittäin tyytyväisiä palvelun laatuun. Varsinaisia kehityskohteita ei tutkimuksen perusteella nouse esille, mutta suositeltavaa on asiakastyytyväisyyden seuraaminen jatkossakin. Palautteen antaminen antaa mahdollisuuden reagoida ongelmakohtiin nopeasti.
Opinnäytetyö tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä oli asiakaskysely. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla, jonka jälkeen linkki siihen lähetettiin sähköpostitse kanta-asiakkaille ja kauneushoitolaan tulostettiin paperiset versiot kyselystä hoidossa käyneiden täytettäväksi. Kysely oli auki 27.4.2016–15.5.2016 ja kyselyn aukioloaikana linkki jaettiin myös yrityksen Facebook-sivulla. Vastauksia saatiin yhteensä 46.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat ovat tyytyväisiä Kauneushoitola Lähteeseen. He kokevat, että palvelut ovat hyvin saatavilla ja palveluympäristö on miellyttävä. Vastaajat löytävät tarvitsemansa hoidot pääosin Kauneushoitola Lähteestä ja henkilökuntaa pidetään erittäin miellyttävänä ja ammattitaitoisena. Palvelu koetaan laadukkaana. Lähes kaikkien vastaajien odotukset kaikilla osa-alueilla täytetään ja toimeksiantaja on onnistunut jopa ylittämään odotuksia.
Kauneushoitola Lähteen asiakkaiden voidaan todeta olevan erittäin tyytyväisiä palvelun laatuun. Varsinaisia kehityskohteita ei tutkimuksen perusteella nouse esille, mutta suositeltavaa on asiakastyytyväisyyden seuraaminen jatkossakin. Palautteen antaminen antaa mahdollisuuden reagoida ongelmakohtiin nopeasti.