Vertaistutorit nuorten turvallisuusajattelun tukena : NouHätä!-pelastustaitokampanjan tutortoimintamallin pilotin arviointi
Tervala, Valtteri (2017)
Tervala, Valtteri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051139
Tiivistelmä
NouHätä!-pelastustaitokampanja on valtakunnallinen ja kaksikielinen turvallisuuskampanja. Kampanja sisältää turvallisuusopetusta yläluokkalaisille sekä teoriassa että käytännössä. Kampanjassa nuoret voivat myös osallistua kolmiosaiseen NouHätä!-kilpailuun. Kampanjaan osallistuu vuosittain n. 30 000 kasiluokkalaista.
NouHätä!-pelastustaitokampanja on järjestetty jo 20 kertaa mutta pysyvää nuorten kuulemista tai osallistamista ei ole järjestetty. NouHätä!-kampanjassa pilotoitiin ensimmäistä kertaa tutortoimintamallia, jossa palokuntanuoret toimivat vertaiskouluttajina kasiluokkalaisille. Kehittämistehtävän tarve nousi kokeilun toteuttamisesta.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää tutortoiminnan pilotin arvioinnin avulla toimintamallia, osallistaa palokuntanuoria ja parantaa palokuntanuorisotoiminnan tunnettuutta. Arvioinnissa hyödynnettiin itsearviointia sekä kahta ryhmähaastattelua ja webropol-kyselyä.
Kehittämistehtävän tavoitteet täyttyivät ja opinnäytetyön tuloksena tuotettiin suosituksia tutortoimintamallin kehittämiseksi. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin ei kuitenkaan pystytty vastaamaan kokeilun puutteellisuuden ja tutkimuksen lähtötilanteen puutteiden vuoksi.
Johtopäätöksinä todetaan, että tutortoiminnalla on arvioinnin perusteella merkitystä nuorille ja toimintamallia tulisi kehittää edelleen. Yhteistyö toimintamallissa on onnistumisen kannalta merkittävä ja jokaisen toimijan rooli tulee olla selkeä. Tutorkoulutusta tulee kehittää ja selkeyttää. Nuorille tulee tarjota tukea mutta heidän omaehtoista toimintaa ei tule rajoittaa liikaa. Tutortoiminta tarjoaa nuorille oppimisen kannalta merkityksellisen sosiaalisen yhteisön palokuntanuorten tai edellisen NouHätä!-tutorkilpailijoiden toimesta. Toimintamallin rahoitus tulee ratkaista ennen laajentamista koko Suomen kattavaksi.
NouHätä!-pelastustaitokampanja on järjestetty jo 20 kertaa mutta pysyvää nuorten kuulemista tai osallistamista ei ole järjestetty. NouHätä!-kampanjassa pilotoitiin ensimmäistä kertaa tutortoimintamallia, jossa palokuntanuoret toimivat vertaiskouluttajina kasiluokkalaisille. Kehittämistehtävän tarve nousi kokeilun toteuttamisesta.
Opinnäytetyön kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää tutortoiminnan pilotin arvioinnin avulla toimintamallia, osallistaa palokuntanuoria ja parantaa palokuntanuorisotoiminnan tunnettuutta. Arvioinnissa hyödynnettiin itsearviointia sekä kahta ryhmähaastattelua ja webropol-kyselyä.
Kehittämistehtävän tavoitteet täyttyivät ja opinnäytetyön tuloksena tuotettiin suosituksia tutortoimintamallin kehittämiseksi. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin ei kuitenkaan pystytty vastaamaan kokeilun puutteellisuuden ja tutkimuksen lähtötilanteen puutteiden vuoksi.
Johtopäätöksinä todetaan, että tutortoiminnalla on arvioinnin perusteella merkitystä nuorille ja toimintamallia tulisi kehittää edelleen. Yhteistyö toimintamallissa on onnistumisen kannalta merkittävä ja jokaisen toimijan rooli tulee olla selkeä. Tutorkoulutusta tulee kehittää ja selkeyttää. Nuorille tulee tarjota tukea mutta heidän omaehtoista toimintaa ei tule rajoittaa liikaa. Tutortoiminta tarjoaa nuorille oppimisen kannalta merkityksellisen sosiaalisen yhteisön palokuntanuorten tai edellisen NouHätä!-tutorkilpailijoiden toimesta. Toimintamallin rahoitus tulee ratkaista ennen laajentamista koko Suomen kattavaksi.