A Movie Club to develop youth’s skills of reflective thinking and discussion
Haapamäki, Toni (2016)
Haapamäki, Toni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701051103
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyöprojekti toteutettiin yhteistössä Espoon kaupungin ja Kirjava-nuorisotilan kanssa. Projektin tavoitteena oli opettaa nuorille reflektiota ja luovaa ajattelua sekä kehittää heidän kommunikaatiotaitojaan katsomalla elokuvia ja sen jälkeen keskustelemalla niistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehitys koostuu koulutuksesta, kasvatuksesta, elokuvakasvatuksesta sekä reflektiosta.
Projektin toteutus tapahtui neljänä session, jotka toteutettiin lokakuun ja marraskuun 2016 aikana vaihtuvalla 5-10 nuoren ryhmällä, johon osallistui nuoria ikäväliltä 13-20. Sessiot havainnoitiin ja keskusteluista tehtiin muistiinpanoja projektin arviointia ja analysointia varten. Kaikki muistiinpanot olivat nimettömiä ja informaatio opinnäytetyössä on kootun kannanoton muodossa. Lupa opinnäytetyöprojektille saatiin Espoon kaupungilta.
Toteutukseen käytetyt metodit olivat tutkitun tiedon ja opinnäytetyön tekijän oman nuorisotyön ja luovuuden yhdistetty tuote. Elokuvien katsominen metodina valittiin, koska sitä kautta pystyy havainnollistamaan oikean elämän aiheita ja tilanteita samalla mahdollistaen havainnoin niistä etäällä. Keskustelu valittiin, koska sen kautta on mahdollista analysoida kokemuksia aktiivisesti osallistuvassa ryhmässä. Jokaisella sessiolla oli omia, elokuvaan liittyviä teemoja. Näitä teemoja olivat esimerkiksi marginalisaatio, mielenterveysongelmat, nuoruus ja ihmissuhteet
Käytetyt metodit olivat hyödyllisiä ja tukivat opinnäytetyönprojektin asetettuja tavoitteita. Nuoret osallistuivat aktiivisesti sekä elokuvien katseluun, että keskusteluun ja he antoivat merkittävän määrän palautetta, jota käytettiin projektin arviointiin, analysointiin ja kehitysideoihin.
Projektin toteutus tapahtui neljänä session, jotka toteutettiin lokakuun ja marraskuun 2016 aikana vaihtuvalla 5-10 nuoren ryhmällä, johon osallistui nuoria ikäväliltä 13-20. Sessiot havainnoitiin ja keskusteluista tehtiin muistiinpanoja projektin arviointia ja analysointia varten. Kaikki muistiinpanot olivat nimettömiä ja informaatio opinnäytetyössä on kootun kannanoton muodossa. Lupa opinnäytetyöprojektille saatiin Espoon kaupungilta.
Toteutukseen käytetyt metodit olivat tutkitun tiedon ja opinnäytetyön tekijän oman nuorisotyön ja luovuuden yhdistetty tuote. Elokuvien katsominen metodina valittiin, koska sitä kautta pystyy havainnollistamaan oikean elämän aiheita ja tilanteita samalla mahdollistaen havainnoin niistä etäällä. Keskustelu valittiin, koska sen kautta on mahdollista analysoida kokemuksia aktiivisesti osallistuvassa ryhmässä. Jokaisella sessiolla oli omia, elokuvaan liittyviä teemoja. Näitä teemoja olivat esimerkiksi marginalisaatio, mielenterveysongelmat, nuoruus ja ihmissuhteet
Käytetyt metodit olivat hyödyllisiä ja tukivat opinnäytetyönprojektin asetettuja tavoitteita. Nuoret osallistuivat aktiivisesti sekä elokuvien katseluun, että keskusteluun ja he antoivat merkittävän määrän palautetta, jota käytettiin projektin arviointiin, analysointiin ja kehitysideoihin.